#МиГ-15бис-УТИ #Истребитель - #Mikoyan - Gurevich #MiG-15bis, #UTI MiG-15 "#Sas" #Fighter Jet - Jäger #Flugzeuge - Lökhajtásos/Sugárhajtású #Vadászrepülőgép #1950-es évek (Wikipedia)
This is an Abridgement version for facebook readers! - Ez egy Rövidített változat a facebook olvasók részére!
above: MedRes! authenic soviet cutaway of MiG-15
"Technika és Honvédelem-I." fedőlap MedRes!
Hu. text: Népszerű Ismeretterjesztő Sorozat - V.A. Popov; A # REPÜLŐGÉP
#Katonai Kiadó #1956. above: Vahur's Scanned family Collection
above: NoHigh! Hungarian Aviation Troops - (HuAF) MiG-15 "Sas" - "Eagle" (HuAF official nickname) Magyar Repülőcsapatok (MLE - 'Magyar Légierő') 1956.06. Kunmadaras AFB, Flt.Lt. Sváb András hdgy. Photo: Sváb András archivuma source: facebook/Bárdi László: "akik nélkül nem lehetett volna Magyar katonai repülés" csoport
above: NoHigh! HuAF - MLE - Magyar (Légierő)/Repülőcsapatok MiG-15 '309' during autumn of 1956. őszén with Hu. Revolutioner Markings - Felségjellel photo: archiv source: www.honvedelem.hu
2018. október 23. 07:28, author - szerző: Révész Béla
Hu. text: Hadsereg és forradalom: A nép fiai vagyunk
A honvédség – akkori nevén Magyar Néphadsereg – szerepének megítélése az 1956-os eseményekben a mai napig ellentmondásos. Egy dologban viszont egyetértenek a különböző álláspontok képviselői: az októberben történtekre az ország, a belbiztonsági szervek és a hadsereg vezetése sem volt felkészülve. ...
Kevésbé közismert tény, hogy a Magyar Néphadsereg légiereje is részt vett – MiG–15-ös gépekkel – ezekben az akciókban. Emeljük ki a leghírhedtebb két epizódját a vadászgépek bevetésének. Október 27-én, aznap, amikor a frissen kinevezett honvédelmi miniszter, Janza Károly a fegyveres csoportok elleni harc folytatására adott parancsot, nagyjából kétezren gyűltek össze Tiszakécske főterén, hogy a beszolgáltatások eltörléséért tüntessenek. A beszámolók szerint a tömeg éppen a Himnuszt énekelte, amikor megjelent a néphadsereg vadászgépe, és gépágyútüzet zúdított az összegyűltekre. A csapást még kétszer megismételte, miközben a tömeg pánikszerűen próbált fedezéket keresni. A mészárlásnak 17 halottja és 110 sebesültje volt. ...
Előfordult azonban olyan eset is, amikor a MiG pilótája műszaki hibára hivatkozva visszafordult. Ugyanazon a napon Istenes Elemér főhadnagyot, a 62. vadászrepülő ezred pilótáját Csongrád fölé küldték azzal a paranccsal, hogy oszlassa fel a demonstráló tömeget. Istenes a lőparancsot nem volt hajlandó végrehajtani, ellenben úgynevezett hideg rácsapásba kezdett, azaz a lehető legalacsonyabban próbált elhúzni a tömeg fölött, így kényszerítve ki, hogy oszoljanak. A manőver közben azonban a gépe lezuhant; a főhadnagy azonnal meghalt.
MiG–15-ös vadászrepülőgép az ideiglenes felségjellel. A harckocsikról és a repülőgépekről eltávolították a csillagot, helyükre a Kossuth-címer (amelyet a Nagy-kormány egyébként hivatalosan is visszaállított eredeti funkciójába) vagy piros-fehér-zöld felségjelzés került. ...
(Forrás: Remény és pokol – 1956. Zrínyi Kiadó, Budapest, 2016) Fotó: archív
Сделано в СССР. Истребитель МиГ-15
above: MedRes! #MiG-15Bis
above: MedRes! Original photo HuAF - MLE's MiG-15 source: facebook
above: MedRes! Park below: MedRes! HuAF - MLE: demo MiG-15bis in park Hu. text: A képen a kőbányai Rottenbiller parkban 1971-ben kiállított MIG-15 vadászrepülő látható. A leselejtezett gépet a HM ajándékozta az Úttörő Szövetségnek, megalakulásuknak 25. évfordulójára. A gépen a lajstromszám helyére írt 1971 is erre utal.A gép külsején semilyen más változtatás nem történt a szovjet gyármányú gépen jól látható a Magyar Légierő felségjele. A képek forrása: source: Index.hu fórum/facebook/Budapest régi képeken/Joó József
above: MedRes! Hu. text: Úttörő trombitál az ajándékba kapott MiG-15-ös vadászgép pilótafülkéjében állva a kőbányai Rottenbiller parkban; a repülőgép a honvédelmi miniszter ajándéka volt az úttörőmozgalom 25. évfordulója alkalmából (1971) (Fotó: I.M. Friedmann Endre / MTI) source: FORTEPAN.hu/www.index.hu
Németh Sz. Péter: 2018.11.05. www.index.hu
Hu. text article: Az MTI fotóriportere vagyok: Friedmann Endre 1934. július 4-én született Újpesten. (Ha a név valamiért furcsán ismerősen cseng, nem csoda, az a híres magyar származású fotóriporter is ezen a néven született, akit ma Robert Capaként ismer a világ.) ... forrás:
above: Left: MedRes! Narodni Technicke Museum Praha Right: MedRes! cover of der Flieger
above: NoHigh! Vahur's collection: Hu. text: "Fiúk Évkönyve" Móra Ferenc Könyvkiadó Budapest 1961. 32,-Ft. - Book "Calendar-book of Guys" M.F. Publisher : Sugárhajtású szovjet vadászrepülőgép - Jet propulsion soviet fighter plane
source: Bolyós Ferenc nyá. mk.rep.r.alez.: Szemelvények a MiG repülőgépcsalád történetéből.
above: MedRes! #Soviet Air Force VVS (Voennaya Vozdushnaya Sila) pilot Valentin Privalov flies his jet fighter MiG-15 under a bridge on the river Ob, in #Siberia, June 4th, 1965. Retouchhed Hoax or Real story??
above: MedRes! MiG-15bis 3D graphic artwork below: MedRes! 3D rendered graphics
above: three Vahur's scanned family collection: Juhász János 17-18 yo. student as a glider in inner court of #HuMoD Hungarian #Military History #Museum (HM HIM - #Hadtörténeti Intézet és Múzeum) beside MiG-15 and #MiG-19 at Buda-Castle - Kapisztrán-tér 1. in Budapest.
above: MedRes! Vahur's NIKON 'Coolpix' A0 photo about Military technics Court of Hu MoD Museum of Military History - HM. HIM. in 1970's photos on standing poster before Museum on Budapest - Budai-vár - castle Kapisztrán-tér - square 2018.03.29. p.m. - Gyerekek a Hadtörténeti Múzeum udvarán lévő Haditechnikai Parkban, 1968-ban (fotó: Ferkis Emil
https://honvedelem.hu/cikk/113934_a_mult_orzoi below: HiRes! Free-space Exhibition
https://honvedelem.hu/cikk/113934_a_mult_orzoi below: HiRes! Free-space Exhibition
above: HiRes!Vahur's NIKON 'Coolpix' A0 photo about tourist map of Buda-castle
above: HiRes! Vahur's 3D profile artwork HuAF types poster II., about HuAF types, size A2/A3 for HuAF HQ Veszprém 2005. by 'Air Art Graphics': Courtesy FREE! source: AAG
above: HiRes! Hungarian MiG-15Bis from Szolnok (#LHSN) former 101st. #Recce sqn.
above: HiRes! HuAF #camouflage
above: MedRes! Maquette HuAF MiG-15bis HPA - MN 101st Recce Avn sq. Szolnok LHSN 1970's photo: www.albatros.extra.hu
above: MedRes! Museal reconstructed by MH. LJÜ. - Air Vehicle Preparation Workpool Kecskemét HuAF's MLE Szolnok 101st Recce sqn. camo at Kecskemét Airshow 2013.
above: NoHigh! #USAF captured test flight MiG-15bis
above: HiRes! LHKE HuAF ret.mech.avn.stgt. artist Vincze Ferenc nyá.repmech.ftőrm. Kecskemét: MiG-15bis oil on wooden board 2017. september, for. ret. Flt.Lt.Gen. Kositzky Attila ny.rep.altbgy. source: facebook.com/Vincze Ferenc
above: MedRes! USAF MiG-17 instruction for test flight
above: HiRes! Vahur's scanned & fitted colletion from DDR 'Flieger Revue' (intentionnally fit white line!)
above: MedRes! Germany 'Speyer" Technic Muzeum 2016. Ka-26, MiG-15, He 111, "Hetzer" photo: Hu. Kizmus Szabolcs source: facebook
above three: HiRes!Vahur's scanned collection from 1969 NDK Centrum Budapest, Deák-platz
above: HiRes!: Vahur's
scanned collection
above: HiRes! Vahur's: but thumbnail is blur. Not problem on click! scanned collection about GDR #Tipensammler thin book from former DDR Centre at Budapest, VI.-ker Deák F.-square/tér behind METRO-1 station.
above: HiRes! Yugo - Serbian text: MiG-15 vintage cutaway source: zona-militar.com
above: HiRes! Cutaway below: HiRes! drawings below top: diferrents
above: MedRes! Soviet original cutaway - Komponovhka
above & below: HiRes! Katapult drawings source: Czech Letectvi + Kosmonautika
'#Rolls-Royce' "Nene" - RD-45 #centrifugal #jet-engine
above: MedRes! RD engine on ČKD 'Praha' truck airfield runway 'hoover" cleaning craft - "Ofukovač - Odmrazovací agregát OA-63 - PV3S (ČKD Českomoravská-Kolben-Daněk)
above: MedRes! Left: English Rolls-Royce "Nene-II" 1947 Right: RR - RD-45
above: MedRes! MiG-15's Klimov VK-1A11 at Szolnok LHSN Aviation Museum - Repülőmúzeum
source: www.repulomuzeum.hu
source: www.repulomuzeum.hu
above: HiRes! Photo by: Vahur's Sony Ericsson "Yari" halfsmart handy 2017. april 15. MiG-15's Jet engine in Mr. Gyöngyösi Autójavító & Air Service Rácalmás city (close to over Dunaújváros city) moltorpool c tecnics Exhibition House. Also Courtesy FREE! below: NEW! HiRes! (Rotated to CCW! due max 1600px) Klimov VK-1 Jet Engine Self-made taken at the USAF Museum; Dayton, OH source: Wikipedia
En. text: The Klimov VK-1 was the first Soviet jet engine to see significant production. It was developed by Vladimir Yakovlevich Klimov and first produced by the GAZ 116 works. Derived from the Rolls-Royce Nene, the engine was also built under licence in China as the Wopen WP-5. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Klimov_VK-1
Hu. text: A Klimov VK–1 (VK – Vlagyimir Klimov) az első nagy sorozatban gyártott szovjet gázturbinás sugárhajtómű, amelyet az angol Rolls–Royce Nene sugárhajtóműből fejlesztettek ki a Vlagyimir Jakovlevics Klimov vezetése alatt álló tervezőirodában. A MiG–15 és MiG–17 vadászrepülőgépekben, valamint az Il–28 bombázókban alkalmazták. Az első szovjet gázturbinás sugárhajtómű, amelyet utánégetővel is gyártottak. ...
Ru. text: ВК-1 (РД-45) — Первый производившийся серийно советский турбореактивный двигатель. Разработан под руководством Владимира Климова, производился на заводе ГАЗ-116. Основан на британском двигателе Rolls-Royce Nene, которые были проданы в СССР с условием не использовать в боевых самолётах. Этот шаг получил очень негативную оценку в западных военных кругах.
Производился по советской лицензии в Польше (как Lis-2), Китае (WP-5) и Чехословакии (Motorlet/Walter M-06).
above: HiRes! Real cutaway of Klimov VK-1 - Двигатель ОКБ Владимира Климова ВК-1 турбореактивный below: Left: MedRes! VK-1 Right: HiRes! ВК-1А, г. Курган, Музей авиации source: Wikipedia
above: MedRes! #Soviet ZiL-131 chassis and Hungarian development #Fire-Fighter Vehicle at Szeged with jet of water/foam MiG-15's RD-45 Jet-engines for seriously fire case for example, for againts Gas & Oil-field/well fire
above: MedRes! Vahur's Dia-slide photo: TOP - Tűzoltóság Országos Parancsnoksága ZiL-131 special Fire Foam Extinghauser Vehicle - Tűzoltó Haboltó Gépjármű with MiG-15 '#Rolls-Royce' "Nene" - RD-45 #centrifugal #jet-engine - Gázturbinás centrifugál hajtóművel
above: HiRes! cross section artwork of RR-'Nene' (RD) jet-engine "#Street-Fighter" car
Jurij Gagarin's Deadly aerial chatastrophy with MiG-15 |
above: NoHigh! Multi view line graphics
above: HiRes! but thumbnail is blur. Not problem after on click!
above: MedRes! The rival on other side: #USAF #North-American #F-86 "Sabre"
above: MedRes! HPA's HuAF - MLE MiG-15
above Three: Top Two: MedRes! Left: right hand: Col. Szigetvári József ezds. R.I.P. Bottom: MedRes! 'Kurilla' archive source: Bárdi László: Fotók a felszabadulás utáni Magyar katonai repülésről/ facebook
above: MedRes! MiG-15 'Sas' 1956.06. Kunmadaras AFB, Sváb András hdgy. source: Bárdi László:_akik nélkul nem lehetett volna Magyar katonai repülés facebook csoport
above: HiRes! Hungarian Air Force in 1950s MiG-15 pilot with #Hungarian made Pannonia TL motorbike. source: Kurilla collection from www.facebook.com
above: NoHigh! Hungarian Air Force MiG-15 pilots source: facebook.com
above & below: HiRes! Hungarian MiG-15UTI 1960's source: facebook
above: HiRes! Hu. text: Csoportkép: from left first row: ret.: Lt.Col. Deák Imre nyá.alez., Máté "Czigány" Laci nyá.alez., Gen.Lt. Balogh Imre nyá.altbgy. Aero L-29 "Delfin", MiG-15Bis. LEP & CsRP. - Horváth "Buci'bácsi" István nyá.rep.zls. megrendelésére készítette 'Air Art Grafika' summer of 2015. nyara A3 http://airartgrafika.blogspot.hu
above & below: Vahur's scanned collection from #GDR '#Flieger Revue' early 1980's
De.text: Die Mikojan-Gurewitsch MiG-15 (russisch Микоян-Гуревич МиГ-15, NATO-Codename: „Fagot“) war einsowjetisches Jagdflugzeug der 1950er Jahre. Sie kam verstärkt im Koreakrieg zum Einsatz und stellt das Gegenstück zur amerikanischen F-86 Sabre dar. de.wikipedia.org/MiG-15
above: MedRes! De. text: MiG-15 UTI table
above: NoHigh! Lufstreikrafte Und Luftverteidigung Der Deutschen Demokratischen republik - GDR NVA's NDK-ás Nemzeti Néphadsereg légierő MiG-15bis 1959. www.aviationgraphic.com
above: HiRes! MiG-15 kabina original painting for study
above: HiRes! MiG-17 cockpit original study poster source: facebook
Rus. text: МиГ-15 (изделие С, самолёт И-310, по кодификации НАТО: Fagot) — советский истребитель, разработанный ОКБ Микояна и Гуревича в конце 1940-х годов. Наиболее массовый реактивный боевой самолёт в истории авиации, состоявший на вооружении многих стран мира.Введение:
При создании первых реактивных истребителей советские конструкторы столкнулись с проблемой отсутствия мощных и надёжных реактивных двигателей. Первые советские реактивные истребители оснащались копиями трофейных германских двигателей БМВ-003 и Jumo-004, кроме того, было создано несколько типов опытных и малосерийных истребителей с комбинированной силовой установкой, а также несколько истребителей-ракетопланов. В ОКБ Микояна в этот период были созданы МиГ-9, МиГ-13 и ракетоплан И-270.
Новый этап в развитии отечественного авиастроения наступил с закупкой в Англии ТРД Роллс-Ройс Дервент V (англ.) и Нин. В ОКБ Микоянапрорабатывалось два варианта истребителя с двигателем Роллс-Ройс Нин, первый из них И-320, шифр «ФН», представлял собой истребитель МиГ-9 с прямым крылом, оснащенный новым двигателем, второй более прогрессивной схемы с асимметричным расположением двигателя в хвостовой части фюзеляжа и стреловидным крылом. Проект был обозначен И-310 и получил шифр «С». Впоследствии этот истребитель был обозначен МиГ-15 и стал самым массовым реактивным самолётом в истории самолётостроения. Было выпущено более 15 000 машин, которые поступили на вооружение ВВС иПВО СССР, а также военно-воздушных сил около 40 других стран. Первые МиГ-15 были приняты на вооружение в 1949 году в Советском Союзе, а последние сняты с вооружения ВВС Албании в 2006 году.
МиГ-15 стал одним из основных истребителей, участвовавших в Корейской войне, применялся в первых арабо-израильских войнах, и в многочисленных менее значительных военных конфликтах по всему миру. Его учебно-тренировочный вариант МиГ-15УТИ на многие годы стал основным советским учебным самолётом, а также стран-участниц Варшавского договора, КНР и многих других. https://ru.wikipedia.org/MiG-15
above: NoHigh! UTI forward site photo: Milano Dolezal source: Pinterest.com
above: HiRes! at LHSN
above: NoHigh! Processed UTI
above: MedRes! (Crop!) MiG-15UTI photo: Mr. Kővári "Stonefort" László below: MedRes! DDR - NVA photo MiG-15UTI source: Jetplanes.blog.hu
Hu. text article: Egy régi légikatasztrófa anatómiája: by: Mr. Kővári "Stonefort" László Jetplanes.Blog.hu 2020. január 10., péntek 19:58
A Pestvidéki Gépgyár fekete napja;
A Csepel-szigeten, egykoron a tököli szovjet légibázis keleti részén üzemelt a magyar légierő ipari hátterét adó vállalat, ahol a harci repülőgépek ipari szintű javítása történt. Fennállása alatt ezres nagyságrendű repülő eszköz (vadászgépek, szállító és harci helikopterek) újultak meg az ország legnagyobb, 150X50 méteres hangárjában, amely ma már sajnos nem létezik, a helyén bevásárló központ épült.
A nemzetközi viszonylatban is elismerésre méltó eredmények mellett a nagy számok törvénye alapján néha előfordultak súlyos következményekkel járó események is, amelyek közül kettő repülőgépek és pilóták elvesztésével járt.
Az első katasztrófa nagyjavítást követő berepülés közben történt 1955. november 16-án, a 32-es oldalszámú magyar MiG-15-össel Egyed György berepülő pilóta zuhant le. A kivizsgálás nem jutott eredményre, mindmáig tisztázatlanok az esemény okai. ... https://cimlap.blog.hu/#bloghu/jetplanes/2020/01/10/egy_regi_legi_katasztrofa_anatomiaja
NEW! above & below: MedRes! NVA's impacted MiG-15 on Hu. AB Tököl source: article
Hu. text: Az NDK UTI katasztrófájának kivizsgálási jegyzőkönyvét a Dunai Repülőgépgyár Rt. bocsátotta rendelkezésemre, amiért köszönettel tartozom. Stonefort
Hu. text article: A TÖKÖLI REPÜLŐTÉR - Airfield 2016-08-16:
A ma 20-25 év körüli fiataljai nem is emlékeznek arra, milyen idillikus hangulat volt Tökölön régen arra ébredni hajnali 4-kor, reszketnek az ablakok, szállnak fejünk felett a repülők, néha a kert végében a függőleges próbarepüléskor remegésbe kezdett a gyümölcsfák levélzete, vagy repült a cserép a tetőről. A most bátor hangadó, akkor mélyen hallgatott. A fegyverek árnyékában nem volt mindenki oly mélyen hazafi. És akkor, aki élni akart, az ma nem feltétlen követendő. Megpróbálom összegyűjteni a múltból azokat, amelyek a jelen számára már csak emlékek és elgondolkodtatóak.
A repülőtér alapítása 1940-ben kezdődött. Az akkor a Dunai Repülőgépgyár Rt. gyári repülőtere volt. Itt gyártottak a Messerschmitt BF 109, M 210 és feltehetően a 410-esek egy részét is.
A repülőtér – a gyártás mellett – kísérletek színtere is volt, háborús körülmények között.
1944-ban bombázás is érte a repteret, majd 1944. november vége felé a szovjet csapatok elfoglalták.
A kivonásukig itt is maradtak. A reptér részese volt az 1956-os eseményeknek is. 1968-ban az MH. 93. Vitéz Háry László Vegyes Repülőosztály települt a reptérre, s maradt kivonásig.
Ezután kezdődött meg a repülőtér hanyatlása, feldarabolása és jöttek a bérlők, a különböző rendezvények, tervek s viták, környezetvédelmi aggályok. A repülőtérnek mostanáig sincs rendezve a sorsa, csak néha történik valami érdekes.
Vasárnaponként autóbőgés, gyorsasági futamok, meg ki tudja, milyen úri szórakozások. Bessenyei Pétert is kitiltották. A MiG-21-esek régen, melyek hol egyedül, hol párban reszkették meg a környéket, alig voltak zajosabbak. ... http://tokolicivilek.hu/2016/08/16/a-tokoli-repuloter/
above: HiRes! DRRT - Dunai Repülőgépgyári Rt. - Danubaer Aircraft Factory DRRT Corporation. Budapest sud, Csepel-sziget island, Halásztelek & Szigethalom 'Tököl' airfield. Nowadays overthere build up close to DRRT the Hypermarket TESCO? Green marker
above: HiRes! MiG-15UTI HA-UTI 2013. below: North Korean/Soviet MiG-15bis -by Ms. Turbuk Noémi aviation painter-graphic by pencil or chalk/crayon.
above: NoHigh! In preparation pool
above: HiRes! Vahur's photo by 'Olympus' 2010.08.23-09.21 Hungarian #MiG-15UTI at H-7000 Szolnok - Szandaszőllős Kilián-út 1. (LHSN) Aviation Museum - #Szolnoki Repülő Múzeum#
above: MedRes! Hungarian MiG-15UTI with #Rába H2 military truck at Tököl LHTL former Soviet & Hu AirBase
above: HiRes! My aviation Friend & neighbor St.Sgt. Banos Róbert ftőrm. heli. mech. from MH87th in exhaust pipe at LHTL. source: facebook - below Two: HiRes! fuselage flap
above: Československo?? MiG-15
above: MedRes! MiG-15UTI ( HA-UTI ) nivellation & gravity center inspection at Tököl LHTL "GoldTimer's hangar before accident.
above: HiRes! My aviation Friend & neighbor St.Sgt. Banos Róbert ftőrm. heli. mech. from MH87th in exhaust pipe at LHTL. source: facebook - below Two: HiRes! fuselage flap
above: Československo?? MiG-15
above: MedRes! MiG-15UTI ( HA-UTI ) nivellation & gravity center inspection at Tököl LHTL "GoldTimer's hangar before accident.
above: Air Art painting about "Pinyó" for him
MedRes! above: ret. Lt.Col. Pinkóczi József ny. alez. test-Pilot & below: Inspection Result
3. KÖVETKEZTETÉSEK
3.1 Ténymegállapítások
A hajózószemélyzet az eset idején rendelkezett megfelelő képesítéssel, az adott repülési feladatra. A repüléseket a tervezett és a hatóság által jóváhagyott programnak, előírásoknak megfelelően hajtotta végre.
A légijármű repülésre alkalmas volt. Rendelkezett érvényes lajstromozási bizonyítvánnyal és repülési engedéllyel. Az okmányai alapján az érvényben lévő előírásoknak, és az elfogadott eljárásoknak megfelelően felszerelték és karbantartották. A légijármű tömege, és annak eloszlása az előírt határok között volt. A légijárművet a repüléshez megfelelő minőségű és mennyiségű tüzelőanyaggal feltöltötték. A Vb nem találta jelét annak, hogy a légijármű szerkezete vagy valamely rendszere az eset előtt meghibásodott volna és ez előidézője vagy oka lett volna a baleset bekövetkezésének, vagy hozzájárult volna annak lefolyásához.
A repülés a repülési tervnek megfelelően jó látásviszonyok, nappali fényviszonyok mellett zajlott le.
A légiforgalmi irányításra, a repülőtér jellemzőire és a kiszolgáló szakszemélyzet tevékenységére kifogás nem merült fel, az esettel nem hozhatók kapcsolatba.
A repülőgép felszálláshoz történő nekifutása a szükséges 50-os bólintási szög és a hozzá tartozó számított 268 km/h-s elemelkedési sebesség helyett a repülőgép 12~130-os bólintási szögénél, a túlzottan korai 225 km/h-val történő elemelkedésének a következménye az azonnali átesés. Az bólintási szögnek ilyen durva mértékű elengedése, a magassági kormány nem megfelelő kitérítése normális körülmények között nem következhet be. A pilóta olyan hibát követett el, amely a Vb szerint nem vezethető vissza repülőgép-vezetési gyakorlatlanságra, inkább valamilyen neuropszichológiai tényező hatására.
A parancsnok pilóta repülő-egészségügyi alkalmassági jogosítása (minősítés) nem a 14/2002. (II.26.) KöVIM-EüM együttes rendeletnek megfelelően történt, mert az RHTEK esetében hiányos egészségügyi adatok alapján készült.
Az orvosszakértő szerint, az RHTEK-nél nem a valóságnak megfelelően kitöltött adatlap kizárta, hogy speciális neuropszichológiai vizsgálat elvégzésének szükségessége merüljön fel.
3.2 Eset okai:
A Vb a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az eset bekövetkezésének az alábbi okai voltak:
– a pilóta által elkövetett repülőgép vezetési hiba azzal, hogy a repülési (felszállási) paramétertől való eltérést nem akadályozta meg, illetve nem helyesbítette, amely hiba ezért egyre növekedett és a repülőgépnek az elemelkedésével egyidejű átesését, majd földhöz csapódását okozta,
– a farokcsúszó betonhoz érésekor a keletkezett hanghatást a pilóta nem tudta azonosítani, a kialakult vészhelyzetet nem ismerte fel, a felszállást nem szakította meg,
– a pilóta pszichomotoros tevékenységében bekövetkezett hátrányos változás, amely lehetett meglassult gondolkodás, emlékezetzavar, a meglévő ismeretanyag felhasználásának hiányossága, csökkent aktivitás vagy a motorium lassulása.
2011-151-4P
KBSZ 21 / 21
4. BIZTONSÁGI AJÁNLÁS
A Vb nem talált olyan körülményt, amely biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Budapest, 2012. október 03.
Dusa János
Vb vezetője Burda Pál
above & below: MedRes! Summary result of Air Safety Investigation - A Repülésbiztonsági kivizsgálás összesített végeredménye a légibalesetről - veszélyes repülőeseményről.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BF55AJgv_mo#%21labove: MedRes! Museal Reconstructed at Kecel Military technic park - Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület által felújított Kecel - HM. HIM. Haditechnikai Park-beli MiG-15bis in Kunszálláson a HMFest alkalmából az avatási ceremónián. below Two: HiRes! 061 museal
above: HiRes! Hu. text: Nemzetkötzi Hadikultúra és Military Fesztivál 2017. június 9-11. Kunszállás
www.hmfest.hu
above: MedRes! Reconstructed 061 MiG-15 in Kecel hangar
above: MedRes! & below: MedRes! Reconstructed 061 MiG-15 from Kecel facebook
fb. collection of Fl. ret. Lt.col. CSATÁRI Árpád nyá.re.alez.
MiG-15 MLE (HuAF)
HiRes! facebook/ Bárdi László: Fotók a felszabadulás utáni Magyar katonai repülésről
HiRes! facebook/ Bárdi László: Fotók a felszabadulás utáni Magyar katonai repülésről
in Memoriam Hungarian fiighter after helipilot Lt.Col. Hamar Károly |
above: HiRes! Draws below: MedRes! MiG-15 Pilot in slemaphon & KM-1 breathing mask
above: HiRes! Rumanian & Soviet MiG-15s source: facebook
Farewell flight of My Father - Édesapám utolsó repülése /Készítette: Hamar Claryss/
below: Made by - His Daughter - Készítette a Lánya: Hamar Claryss claryss@107@gmail.com
above: MedRes! I.M. former MiG-15 pil. He was in the First MiG-15 flying members at Taszár AFB - elsők között repült a 15-ssel. after LHSA - MH.87. CoS ret. Lt.Col. Ligetvári Mihály ny. alez. aki rövid ideig a Sztkszabadjai ezred törzsfőnöke volt source: facebook/-RR-650_o
above: HiRes! Vahur's profile Olympus photos for AAG graphics at Szolnok Repülőmúzeum
Czech text: Mikojan-Gurevič MiG-15 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-15, označení NATO "Fagot", MiG-15UTI "Midget") je proudový stíhací letoun, vyvinutý v Sovětském svazu v konstrukční kanceláři vedené konstruktéry Arťomem Mikojanem a Michailem Gurevičem. MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. Obdobnou koncepci měl výkonnější typ MiG-17, který jej postupně nahradil. MiG-15 byl jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě. V SSSR bylo vyrobeno přes 12 tisíc těchto letadel, licenční výroba v dalších státech (včetně českého Aero Vodochody kde se vyráběl od roku 1954) zvýšila počet až na cca 18 tisíc strojů. ...
https://cs.wikipedia.org/wiki/MiG-15
W 1947 biuro Mikojana i Guriewicza zaprojektowało nowoczesny płatowiec myśliwca oznaczony jako I-310 ("I" od istriebitiel – myśliwiec), brakowało jednak w Związku Radzieckim silnika odpowiedniego dla tej nowoczesnej maszyny. Problem ten rozwiązano, gdy rząd brytyjski udostępnił ZSRR nowy silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Nene Mk. I. Silnik skopiowano i oznaczono Klimow RD-45. Trzeci prototyp z nowym silnikiem wzbił się w powietrze 30 grudnia 1947 roku. Nowy typ maszyn pod oznaczeniem MiG-15 wszedł do służby na początku 1949 roku.
W tym samym roku powstała również ulepszona wersja samolotu z silnikiem WK-1 o większym ciągu, oznaczona jako MiG-15bis, a w 1950 – treningowa wersja dwumiejscowa MiG-15 UTI. Produkcję licencyjną podjęto w Polsce i Czechosłowacji. Natomiast w Chinach i Finlandii zmieniano jedynie oznaczenia. Maszyny te to: https://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-15
When refined into the more advanced MiG-17, the basic design would again surprise the West when it proved effective against supersonic fighters such as the F-105 Thunderchief and McDonnell Douglas F-4 Phantom II in the Vietnam War of the 1960s.
The MiG-15 is believed to have been one of the most widely produced jet aircraft ever made; in excess of 12,000 were manufactured. Licensed foreign production may have raised the production total to over 18,000. The MiG-15 remains in service with the North Korean Air Force as an advanced trainer. ...
above: HiRes! Left: The rudder pedals Right: Controls
above: HiRes! MiG-15 i-310 Dashboard drawing
above: HiRes! MiG-17 original study poster
above: HiRes! cockpit cyrillic drawing pics below: Top Left: HiRes! Right: small photo!
above: Top drawing: HiRes! Middle Left: HiRes! Lim-6 small! Bottom: HiRes!
above: NoHigh! MiG-15UTI Czech made #ASzP-3N #gunsight for 12,7 mm m.g.
above & below: NoHigh! MiG-15UTI оптического прицела АСП-3Н Cz. LOMO/MEOPTA? made
Polish text: MiG-15 (ros. МиГ-15) – radziecki samolot myśliwski, skonstruowany w końcu lat czterdziestych. Ten typ maszyn brał udział w wojnie koreańskiej. Oznaczenie NATO: „Fagot”.W 1947 biuro Mikojana i Guriewicza zaprojektowało nowoczesny płatowiec myśliwca oznaczony jako I-310 ("I" od istriebitiel – myśliwiec), brakowało jednak w Związku Radzieckim silnika odpowiedniego dla tej nowoczesnej maszyny. Problem ten rozwiązano, gdy rząd brytyjski udostępnił ZSRR nowy silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Nene Mk. I. Silnik skopiowano i oznaczono Klimow RD-45. Trzeci prototyp z nowym silnikiem wzbił się w powietrze 30 grudnia 1947 roku. Nowy typ maszyn pod oznaczeniem MiG-15 wszedł do służby na początku 1949 roku.
W tym samym roku powstała również ulepszona wersja samolotu z silnikiem WK-1 o większym ciągu, oznaczona jako MiG-15bis, a w 1950 – treningowa wersja dwumiejscowa MiG-15 UTI. Produkcję licencyjną podjęto w Polsce i Czechosłowacji. Natomiast w Chinach i Finlandii zmieniano jedynie oznaczenia. Maszyny te to: https://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-15
above: MedRes! Clear assembly
maquette below: Fuselage without wings
above: NoHigh! Airframe suit - Repülőgéptörzs öltözet
above: NoHigh! MiG-15Bis face in MiG's alley Museum
above: NoHigh! The photo more light by #Photoshop due intake channel inner visibility.
above: NoHigh! MiG-15's windshield armor-window fashion scooter: Peel-Tridents
above: NoHigh! Neederlander DAF "Raincoat" - "Esőkabát". tricycle scooter.
En. text: DAF Trucks NV is a Dutch truck manufacturing company and a division of Paccar. Its headquarters and main plant are in Eindhoven. Cabs and axle assemblies are produced at its Westerlo plant in Belgium. Some of the truck models sold with the DAF brand are designed and built by Leyland Trucks at their Farington plant in Preston, England.
https://en.wikipedia.org/wiki/DAF_TrucksDe. text: DAF (Van Doorne’s Automobiel Fabriek N.V.) ist ein niederländischer Lkw-Produzent und gehört als Marke zum US-amerikanischen Paccar-Konzern.Nl. text: DAF, afkorting van "Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V." welke later overging in Van Doorne's Automobielfabriek N.V., is een auto- en een vrachtautofabrikant, in 1932 opgericht door Hub van Doorne teEindhoven.
above: MedRes! Egypt (EAK) MiG-15UTI
above: HiRes! Polish and GDR papers of assembly plastic maquettes
Vahur's scanned
collection
above: MedRes!Vahur's my photocard scanned coll.: In My maquettes vitrin MiG-15 this was no Polish but GDR scale 1:50 model.
The Mikoyan-Gurevich MiG-15 (Russian: Микоян и Гуревич МиГ-15; NATO reporting name: "Fagot") is a jetfighter aircraft developed by Mikoyan-Gurevich OKB for the Soviet Union. The MiG-15 was one of the first successful jet fighters to incorporate swept wings to achieve high transonic speeds. In combat over Korea, it outclassed straight-winged jet day fighters which were largely relegated to ground attack roles, and was quickly countered by the similar American swept-wing F-86 Sabre. The MiG-15 is often mentioned, along with the North American F-86 Sabre, as the best fighter aircraft of the Korean War, and among the best fighter aircraft of all time.When refined into the more advanced MiG-17, the basic design would again surprise the West when it proved effective against supersonic fighters such as the F-105 Thunderchief and McDonnell Douglas F-4 Phantom II in the Vietnam War of the 1960s.
The MiG-15 is believed to have been one of the most widely produced jet aircraft ever made; in excess of 12,000 were manufactured. Licensed foreign production may have raised the production total to over 18,000. The MiG-15 remains in service with the North Korean Air Force as an advanced trainer. ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-15
above: NoHigh! Size Comparison - Méretösszehasonlítás
Its success led to an extended production run of more than 7,800 aircraft between 1949 and 1956, in the United States, Japan and Italy. Variants were built in Canada and Australia. The Canadair Sabre added another 1,815 airframes, and the significantly redesigned CAC Sabre (sometimes known as the Avon Sabre or CAC CA-27), had a production run of 112. The Sabre was by far the most-produced Western jet fighter, with total production of all variants at 9,860 units. en.wikipedia.org/North_American_F-86_Sabre
above: HiRes! three Vahur's photo: MiG-15bis at #Taszár former Hu. AFB Aviation Museum Courtesy FREE!
above: MedRes! MiG-15 HuAF pilot Hegyi Ferenc S.U. Kuscsovka, 1966. augusztus source: facebook/Bárdi László: Akik nélkül nem lehetett volna Magyar katonai repülés
above & below: HiRes! Artisty Photos: Miss Lilly Di model with Mikoyan-Gurevich MiG-15bis, C/N:713001 # 1170. by Cheeky's source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert
above: NoHigh! MiG-15 & F-86 formation over Nellis AFB source: Pinterest.com
above: NoHigher! Air Combat in Korea
above: MedRes! MiG-15 Shot Downed USAF Boeing B-29 'Superfortress' over Korea
above: NoHigh! North Korean communist MiG-15 Pilot?
above: Vahur's coll.: NoHigh! Hu. text: Korean MiG-15
Hu. text: A MiG–15 (NATO-kódja: Fagot) a Mikojan–Gurjevics-tervezőirodában (OKB–155) kifejlesztett szovjet első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor, majd később részt vett avietnami háború légi harcaiban is, valamint több más regionális konfliktus szereplője volt. Licenc alapjánCsehszlovákiában, Kínában (J–2 elnevezéssel) és Lengyelországban is gyártották. A Szovjetunióban több mint 12 ezer darabot gyártottak belőle, a külföldi licenc-változatokkal együtt a teljes gyártási darabszám eléri a 18 ezret. https://hu.wikipedia.org/wiki/MiG%E2%80%9315
above & below: MedRes! MiG-15 & Sabre Nellis AFB "Tail h"
above: NoHigh! Demo flight in USA: MiG-15 & North American F-86 "Sabre"
above & below: NoHigh! USA MiG-15s
above: NEW! MedRes! DOSAAF MiG-15UTI avsim-TA-2006 oct. 21
above: MedRes! MiG-17 armament & other device units.
2 x NR-23 and NR-37 Nudjelman mashine guns |
above: NoHigher! Drawing, Lifted down armament block below: MedRes! Nose section
above: HiRes! Vahur's repro dia-slides collection copyfrom GDR 'Arme Rundschau' magazine issue
above: HiRes! 37 m.c. mm ammos - snaryady - lőszerek: #Cartridges and shells
above: MedRes! Comparison
above: MiG-15 versus North American #F-84 "#Sabre"
above: NoHigh! I.M. John McCain's F-86 "MiG Mad Marine" source: Jetplanes.Blog.hu
above: NoHigh! #Republic #F-86 'Sabre'
The North American F-86 Sabre, sometimes called the Sabrejet, was a transonic jet fighter aircraft. Produced by North American Aviation, the Sabre is best known as the United States' first swept wing fighter that could counter the similarly-winged Soviet MiG-15 in high-speed dogfights over the skies of the Korean War (1950–1953). Considered one of the best and most important fighter aircraft in that war, the F-86 is also rated highly in comparison with fighters of other eras. Although it was developed in the late 1940s and was outdated by the end of the '50s, the Sabre proved versatile and adaptable, and continued as a front-line fighter in numerous air forces until the last active operational examples were retired by the Bolivian Air Force in 1994.Its success led to an extended production run of more than 7,800 aircraft between 1949 and 1956, in the United States, Japan and Italy. Variants were built in Canada and Australia. The Canadair Sabre added another 1,815 airframes, and the significantly redesigned CAC Sabre (sometimes known as the Avon Sabre or CAC CA-27), had a production run of 112. The Sabre was by far the most-produced Western jet fighter, with total production of all variants at 9,860 units. en.wikipedia.org/North_American_F-86_Sabre
above: HiRes! Cutaway of North American F-86F "Sabre" the rival jet-fighter.
above: HiRes! Real #cutaway demo NA F-86 "Sabre" in USAF Museum #Dayton - #Ohio
above: HiRes! Hu. AERO magazin 2016. november source: facebook advert www.aeromagazin.hu
above: NoHigh! F-86 in 'Smithsonian' national Aviation Museum source: Smithsonian
2016. february HiRes! AVIATOR Angyal "Samuel" László photographer 'Angel': with '#Canon' EOS-D; USA Washington '#Smithsonian' National Aviation Museum: #F-86 & #MiG-15 from facebook
above: MedRes! North Korean MiG-15
above: NoHigh! Altimeter style Watch: Swiss Made TSIKOLIA МиГ-15 Автоматика - MiG-15 Avtomatika - Automatic https://tsikoliawatches.com/product/seven/
above & below: NoHigh! MiG-15 cartoon
above: NoHigh! French No1 '#Chanel' #fashion advertisement photo with #Marcel-Dassault MD 452 "#Mystère-IIC" #French AF
Dassault Mystère II
Constructeur | Dassault Aviation |
---|---|
Rôle | Avion de chasse |
Premier vol | |
Mise en service | 1955 |
Date de retrait | 1957 |
Nombre construits | 150 |
Équipage | |
1 pilote | |
Motorisation | |
Moteur | SNECMA Atar 101 D3 |
Nombre | 1 |
Type | Turboréacteur |
Poussée unitaire | 2950 kg de poussée |
Dimensions | |
Envergure | 11 32 m |
Longueur | 12 25 m |
Hauteur | 4 20 m |
Surface alaire | 30 28 m2 |
Masses | |
À vide | 5 730 kg |
Maximale | 8 570 kg |
Performances | |
Vitesse maximale | (Au niveau de la mer) 1 030 km/h |
Plafond | 13 700 m |
Vitesse ascensionnelle | 2 520 m/min |
Rayon d'action | 1 600 km |
Armement | |
Interne | 2 canons DEFA 541 de 30 mm |
modifier |
Le #Mystère II est un #avion de chasse construit par #Dassault Aviation dans les années 1950. Directement dérivé de l'Ouragan et construit à 150 exemplaires, c'est le premier avion de conception #française capable de dépasser le mur du son. Le Mystère II est cependant un appareil de transition qui ne restera en service que quelques courtes années avant d'être remplacé par le plus performant Mystère IV.
Conception[modifier | modifier le code]
En , Dassault obtient un contrat pour l'étude et la réalisation d'une nouvelle voilure à profil mince adaptable au MD 450 Ouragan et devant lui permettre de dépasser enfin le mur du son. La flèche est nettement augmentée (30° au lieu de 14°), le fuselage légèrement allongé et diverses autres modifications sont apportées comme l'ajout des premières servocommandes construites en série en France. Le nouvel avion est alors désigné MD 452 Mystère.
Propulsé par un réacteur Rolls-Royce Nene, le premier prototype Mystère II 01 fait son vol inaugural le. Il est suivi mi-1952 par deux autres prototypes équipés d'un réacteur Rolls-Royce Tay plus puissant et désignés Mystère IIA. Bien que les pilotes d'essais français soient persuadés d'avoir dépassé le mur du son, il faut attendre le et la présence d'un pilote américain aux commandes pour entendre le fameux « bang » (qui nécessite une astuce pour être audible du public). Le premier pilote français à passer officiellement le mur du son sera le commandant Roger Carpentier, le .
about: MedRes! Dassault "Mystére" dashboard study poster with Cyrillic text.
above: MedRes! MD-450 'Ouragan'
Le MD-450 Ouragan est un avion de chasse et d'attaque au sol, produit de 1951 à 1954 par le constructeur aéronautique Dassault. Premier avion à réaction de conception françaiseconstruit en série, il marque une étape importante dans l'histoire de l'aéronautique nationale. ...
above: HiRes! MD-450 Ouragan au musée de l'air de Bruxelles (Belgique).
above: CzSl-AF's Avia-MiG-15 & #Tatra-603 (Retro advert)
above: Pics! Vahur's repro dia-slides collection copy about Czech (Ceskoslovensko) #Kovozavody-Prostejov M 1:72 box-cover MiG-15 HiRes! below: MedRes! KP's UTI box cover paint.
above: HiRes! Vahur's repro dia-slides collection copy Egypt MiG-15UTI
above: MedRes! #Chinese J-MIG-15 in #New-York-City on board of museal aircraft carrier.
above: MedRes! MiG-17 Low-Pass shadow flight over appron. #Miami-Florida photo: NIKON Miami - Florida USA
above & below Three: HiRes! MiG-17 "Fresco" in USA. above: Speed brake - Törzsféklap photo: Ian L. Sitren Ca. Palm Springs
Polish made WSK PZL Mielec Lim-6M Mikoyan Gurevich MiG-17 Fresco N6953X.
Polish made WSK PZL Mielec Lim-6M Mikoyan Gurevich MiG-17 Fresco N6953X.
During Take Off and manevuers
above: MedRes! Why not use the self serve pump, save a few bucks. Although I don't know that pilot Steve Hinton saved any fuel costs by filling up the MiG-15 himself. It was 100 gallons at $8 per gallon, an $800 fill up. The again how many times will you see a Korean War Soviet MiG-15 flying? Here at the Palm Springs Air Museum for the dedication of a restored F-86 Sabre Jet. The two aircraft were dogfight adversaries during the Korean War. Want to watch the video of this MiG starting up, Wow! Turn up your sound and go here on my Blog... http://wp.me/pH8pO-uV Photo by: Ian L. Sitren CO 'SecondFocus 2015.: https://www.facebook.com/SecondFocus/ source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert
above: HiRes! North Korean MiG-15 in USA, Ca., Palm Springs photo: Ian L. Sitren:
Perfect timing to lift a MiG-15 to it's display location at the new hangar at the Palm Springs Air Museum. Well maybe not perfect timing because it turned into one of the very few days it rains here in Palm Springs. But neither crane nor rain stood in the way of progress! Certainly not the thing you see everyday. By the way, if you are asking, a MiG-15 without fuel weighs 8,000 pounds. Much better on my Blog athttp://wp.me/pH8pO-26M below: In PS Aviation Museum
above: HiRes! Last night at the Palm Springs Air Museum, the dedication and unveiling of the newly restored F-86 Sabre Jet by Museum Director Fred Bell. The F-86 was introduced during the Korean War and was met head on by the Soviet MiG-15. This MiG-15 will be flying today at the Air Museum following a one hour program at 1:00 PM. Be there! I will and with my camera! photo by 2015.: Second Focus
above: HiRes! Brittney#Sanchez in Hangar with North American P-51D 'Mustang' "Gunfighter" & new Ford 'Mustang' sport car & Curtiss P-50 'Warhawk' & MiG-15 source: Hu. Google G+ collector Pin-Up Expert: Mr. Bányiczki Zoltán
above & below: HiRes! Vahur's Photos at Apostag Club's airfield near Dunaújváros city 2006-'7
above: MedRes! MiG-15 Memorial of Mr. Komócsi Zoltán Hu. Aviator 'Az Ég Katonái' Repülőhagyományőrző Egyesület. - Association of Military Aviation Tradekeeper - Kecskemét
above: MedRes! HuAF MiG-19 plexi gift-model from MN by Hungarian Collector: Mr. Brotesser Zoltán's legacy of His Grandfather - Nagyapai hagyaték
Foto:
Vahur's HiRes! at Szolnok Mi. Avi. Museum |
above: HiRes! Foto: Vahur's photo Szolnok Repülőmúzeum |
above: HiRes! Vahur's scanned collection about Czech (Ceskoslovensko) 'Kovozavody Prostejov' M 1:72 assembly sheet of MiG-17 early 1970.
above: HiRes! Vahur's (former Aviator main worksmate) scanned coll.:#AVIATOR International (independent) magazin from 1996. Then was chief editor; Leslie Angyal (Angel) László Samuel.
above: MedRes! Hu. MiG-17PF with date of out of service on court of Kecskemét HuAFB MH 59. TFW source: facebook/Bárdi László/Akik nélkül nem lehetett volna magyar katonai repülés
above: HiRes! Hungary: Jakabszállás sport aviation club's airfiels near Kecskemét (LHKN): Memorial of Nádas Tamás aero acrobatic champion.
above: MedRes! Hungarian "Merry Christmas" greeting card with flower of rhetoric: "MiG" 071 (Till...). below: HiRes! (Cropped!) 071 source: Collector: Brotesser Zoltán/facebook.com
above: HiRes!: a beutiful #Czech superior MiG-15's #Pin-Up Girl. She is'nt toy!
above: NoHigh! Still life in the HuAF - Csendélet az MLE-ben 1960's photo: Orosz arhív source: facebook/Hűen az eskühöz ...
above: HiRes! HuAF MiG-15 in profile source: FORTEPAN.hu/facebook.com
below: MedRes! Vahur's book cover from 1956.
FIN!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése