2020. július 20., hétfő

001.) МиГ-15бис-УТИ Истребитель - Mikoyan - Gurevich MiG-15bis, UTI MiG-15 Fighter Jet - Jäger Flugzeuge - Vadászrepülőgép _ Cutaway, 3 view _ Typensammler _ In Memoriam HA-UTI - F-86 "Sabre"

#МиГ-15бис-УТИ #Истребитель - #Mikoyan - Gurevich #MiG-15bis, #UTI MiG-15 "#Sas" #Fighter Jet - Jäger #Flugzeuge - Lökhajtásos/Sugárhajtású #Vadászrepülőgép #1950-es évek (Wikipedia

This is an Abridgement version for facebook readers! - Ez egy Rövidített változat a facebook olvasók részére!

above: MedRes! authenic soviet cutaway of MiG-15

"Technika és Honvédelem-I." fedőlap MedRes!

Hu. text: Népszerű Ismeretterjesztő Sorozat - V.A. Popov; A # REPÜLŐGÉP
#Katonai Kiadó #1956. above: Vahur's Scanned family Collection
above: NoHigh! Hungarian Aviation Troops - (HuAF) MiG-15 "Sas" - "Eagle" (HuAF official nickname) Magyar Repülőcsapatok (MLE - 'Magyar Légierő') 1956.06. Kunmadaras AFB, Flt.Lt. Sváb András hdgy. Photo: Sváb András archivuma  source: facebook/Bárdi László: "akik nélkül nem lehetett volna Magyar katonai repülés" csoport
aboveNoHigh! HuAF - MLE - Magyar (Légierő)/Repülőcsapatok MiG-15 '309' during autumn of 1956. őszén with Hu. Revolutioner Markings - Felségjellel  photo: archiv  source: www.honvedelem.hu
2018. október 23. 07:28, author - szerző: Révész Béla
Hu. text: Hadsereg és forradalom: A nép fiai vagyunk
A honvédség – akkori nevén Magyar Néphadsereg – szerepének megítélése az 1956-os eseményekben a mai napig ellentmondásos. Egy dologban viszont egyetértenek a különböző álláspontok képviselői: az októberben történtekre az ország, a belbiztonsági szervek és a hadsereg vezetése sem volt felkészülve.  ...
Kevésbé közismert tény, hogy a Magyar Néphadsereg légiereje is részt vett – MiG–15-ös gépekkel – ezekben az akciókban. Emeljük ki a leghírhedtebb két epizódját a vadászgépek bevetésének. Október 27-én, aznap, amikor a frissen kinevezett honvédelmi miniszter, Janza Károly a fegyveres csoportok elleni harc folytatására adott parancsot, nagyjából kétezren gyűltek össze Tiszakécske főterén, hogy a beszolgáltatások eltörléséért tüntessenek. A beszámolók szerint a tömeg éppen a Himnuszt énekelte, amikor megjelent a néphadsereg vadászgépe, és gépágyútüzet zúdított az összegyűltekre. A csapást még kétszer megismételte, miközben a tömeg pánikszerűen próbált fedezéket keresni. A mészárlásnak 17 halottja és 110 sebesültje volt.  ...
Előfordult azonban olyan eset is, amikor a MiG pilótája műszaki hibára hivatkozva visszafordult. Ugyanazon a napon Istenes Elemér főhadnagyot, a 62. vadászrepülő ezred pilótáját Csongrád fölé küldték azzal a paranccsal, hogy oszlassa fel a demonstráló tömeget. Istenes a lőparancsot nem volt hajlandó végrehajtani, ellenben úgynevezett hideg rácsapásba kezdett, azaz a lehető legalacsonyabban próbált elhúzni a tömeg fölött, így kényszerítve ki, hogy oszoljanak. A manőver közben azonban a gépe lezuhant; a főhadnagy azonnal meghalt.
MiG–15-ös vadászrepülőgép az ideiglenes felségjellel. A harckocsikról és a repülőgépekről eltávolították a csillagot, helyükre a Kossuth-címer (amelyet a Nagy-kormány egyébként hivatalosan is visszaállított eredeti funkciójába) vagy piros-fehér-zöld felségjelzés került.  ...
(Forrás: Remény és pokol – 1956. Zrínyi Kiadó, Budapest, 2016) Fotó: archív 

Сделано в СССР. Истребитель МиГ-15

above: MedRes! #MiG-15Bis
above: MedRes! Original photo HuAF - MLE's MiG-15  source: facebook
 above: MedRes! Park    below: MedRes! HuAF - MLE: demo MiG-15bis in park  Hu. text: A képen a kőbányai Rottenbiller parkban 1971-ben kiállított MIG-15 vadászrepülő látható. A leselejtezett gépet a HM ajándékozta az Úttörő Szövetségnek, megalakulásuknak 25. évfordulójára. A gépen a lajstromszám helyére írt 1971 is erre utal.A gép külsején semilyen más változtatás nem történt a szovjet gyármányú gépen jól látható a Magyar Légierő felségjele. A képek forrása: source: Index.hu fórum/facebook/Budapest régi képeken/Joó József
above: MedResHu. text: Úttörő trombitál az ajándékba kapott MiG-15-ös vadászgép pilótafülkéjében állva a kőbányai Rottenbiller parkban; a repülőgép a honvédelmi miniszter ajándéka volt az úttörőmozgalom 25. évfordulója alkalmából (1971) (Fotó: I.M. Friedmann Endre / MTI)  source: FORTEPAN.hu/www.index.hu
Németh Sz. Péter: 2018.11.05. www.index.hu
Hu. text article: Az MTI fotóriportere vagyok: Friedmann Endre 1934. július 4-én született Újpesten. (Ha a név valamiért furcsán ismerősen cseng, nem csoda, az a híres magyar származású fotóriporter is ezen a néven született, akit ma Robert Capaként ismer a világ.) ...  forrás:

above: Left: MedRes! Narodni Technicke Museum Praha    Right: MedRes! cover of der Flieger
aboveNoHigh! Vahur's collection: Hu. text:  "Fiúk Évkönyve" Móra Ferenc Könyvkiadó Budapest 1961. 32,-Ft. - Book "Calendar-book of Guys" M.F. Publisher : Sugárhajtású szovjet vadászrepülőgép - Jet propulsion soviet fighter plane
above: HiRes!:Vahur's scanned collection: MLE (HuAF) MiG-15bis
Hu. text: Az első szériában gyártott szovjet nyilazott szárnyú vadászgép. A MiG-15-t 1948. 08. 23.-án rendszeresítették a szovjet légierőnél, a MiG-15bisz-t – 1950.-ben, a MiG-15Rbisz-t – 1951-ben. Minden változatot beleszámítva, a Szovjetunióban kilenc üzemben összesen 13131 db MiG-15 vadász repülőgépet gyártottak. Ezeken kívül Lengyelországban és Csehszlovákiában még 4181 db ilyen típusú gép készült. Mindösszesen tehát 17312 db MiG-15 lett legyártva, és a világ 40 országában hadrendbe állítva. A Szovjetunióban az UTI MiG-15 repülőgépek egészen az 1970-es évek végéig üzemeltek.
source: Bolyós Ferenc nyá. mk.rep.r.alez.: Szemelvények a MiG repülőgépcsalád történetéből.

above: MedRes#Soviet Air Force VVS (Voennaya Vozdushnaya Sila) pilot Valentin Privalov flies his jet fighter MiG-15 under a bridge on the river Ob, in #Siberia, June 4th, 1965.  Retouchhed Hoax or Real story??

above: NoHighVahur's scanned collection, "Mit tudsz a világról?" Ifjúsági Könyvkiadó - 1956. Budapest  - "What do you know about the World?" Youth Publisher
aboveMedRes! MiG-15bis 3D graphic artwork      below: MedRes! 3D rendered graphics

above: three Vahur's scanned family collection: Juhász János 17-18 yo. student as a glider in inner court of  #HuMoD Hungarian #Military History #Museum (HM HIM - #Hadtörténeti Intézet és Múzeum) beside MiG-15 and #MiG-19 at Buda-Castle - Kapisztrán-tér 1. in Budapest.

above: MedRes! Vahur's NIKON 'Coolpix' A0 photo about Military technics Court of Hu MoD Museum of Military History - HM. HIM. in 1970's photos on standing poster before Museum on Budapest - Budai-vár - castle Kapisztrán-tér - square 2018.03.29. p.m. -   Gyerekek a Hadtörténeti Múzeum udvarán lévő Haditechnikai Parkban, 1968-ban (fotó: Ferkis Emil
https://honvedelem.hu/cikk/113934_a_mult_orzoi        belowHiRes! Free-space Exhibition
aboveHiRes!Vahur's NIKON 'Coolpix' A0 photo about tourist map of Buda-castle
aboveHiRes! Vahur's 3D profile artwork HuAF types poster II., about HuAF types, size A2/A3 for HuAF HQ Veszprém 2005.  by 'Air Art Graphics': Courtesy FREE!  source: AAG
above: HiRes! Hungarian MiG-15Bis from Szolnok (#LHSN) former 101st. #Recce sqn. 

above: HiRes! HuAF #camouflage

above: MedRes! Maquette HuAF MiG-15bis HPA - MN 101st Recce Avn sq. Szolnok LHSN 1970's  photo: www.albatros.extra.hu
above: MedRes! Museal reconstructed by MH. LJÜ. - Air Vehicle Preparation Workpool Kecskemét HuAF's MLE Szolnok 101st Recce sqn. camo at Kecskemét Airshow 2013.

above: NoHigh#USAF captured test flight MiG-15bis

above: HiRes! LHKE HuAF ret.mech.avn.stgt. artist Vincze Ferenc nyá.repmech.ftőrm. Kecskemét: MiG-15bis oil on wooden board 2017. september, for. ret. Flt.Lt.Gen. Kositzky Attila ny.rep.altbgy.  source: facebook.com/Vincze Ferenc

above: MedRes! USAF MiG-17 instruction for test flight

above: HiRes! Vahur's scanned & fitted colletion from DDR 'Flieger Revue(intentionnally fit white line!)
above: MedRes! Germany 'Speyer" Technic Muzeum 2016. Ka-26, MiG-15, He 111, "Hetzer" photo: Hu. Kizmus Szabolcs  source: facebook


above three: HiRes!Vahur's scanned collection from 1969 NDK Centrum BudapestDeák-platz
above: HiRes!: Vahur's scanned collection

above: HiRes! Vahur's:  but thumbnail is blur. Not problem on click! scanned collection about GDR #Tipensammler thin book from former DDR Centre at Budapest, VI.-ker Deák F.-square/tér behind METRO-1 station.

aboveHiRes! Yugo - Serbian text: MiG-15 vintage cutaway  source: zona-militar.com
above: HiRes!  Cutaway     below: HiRes! drawings     below top: diferrents
above: MedRes! Soviet original cutaway - Komponovhka







above & below: HiRes! Katapult drawings  source: Czech Letectvi + Kosmonautika


'#Rolls-Royce' "Nene" - RD-45 #centrifugal #jet-engine

above: MedRes! RD engine on ČKD 'Praha' truck airfield runway 'hoover" cleaning craft - "Ofukovač - Odmrazovací agregát OA-63 - PV3S (ČKD Českomoravská-Kolben-Daněk)


above: MedRes! Left: English Rolls-Royce "Nene-II" 1947  Right: RR - RD-45

above: MedRes! MiG-15's Klimov VK-1A11 at Szolnok LHSN Aviation Museum - Repülőmúzeum
 sourcewww.repulomuzeum.hu


above: HiResPhoto by: Vahur's Sony Ericsson "Yari" halfsmart handy 2017. april 15. MiG-15's Jet engine in Mr. Gyöngyösi Autójavító & Air Service Rácalmás city (close to over Dunaújváros city) moltorpool c tecnics Exhibition House. Also Courtesy FREE!   below: NEW! HiRes! (Rotated to CCW! due max 1600pxKlimov VK-1 Jet Engine Self-made taken at the USAF Museum; Dayton, OH  source: Wikipedia

En. text: The Klimov VK-1 was the first Soviet jet engine to see significant production. It was developed by Vladimir Yakovlevich Klimov and first produced by the GAZ 116 works. Derived from the Rolls-Royce Nene, the engine was also built under licence in China as the Wopen WP-5.  ... https://en.wikipedia.org/wiki/Klimov_VK-1

Hu. text: A Klimov VK–1 (VK – Vlagyimir Klimov) az első nagy sorozatban gyártott szovjet gázturbinás sugárhajtómű, amelyet az angol Rolls–Royce Nene sugárhajtóműből fejlesztettek ki a Vlagyimir Jakovlevics Klimov vezetése alatt álló tervezőirodában. A MiG–15 és MiG–17 vadászrepülőgépekben, valamint az Il–28 bombázókban alkalmazták. Az első szovjet gázturbinás sugárhajtómű, amelyet utánégetővel is gyártottak.  ...

Ru. text: ВК-1 (РД-45) — Первый производившийся серийно советский турбореактивный двигатель. Разработан под руководством Владимира Климова, производился на заводе ГАЗ-116. Основан на британском двигателе Rolls-Royce Nene, которые были проданы в СССР с условием не использовать в боевых самолётах. Этот шаг получил очень негативную оценку в западных военных кругах.
Производился по советской лицензии в Польше (как Lis-2), Китае (WP-5) и Чехословакии (Motorlet/Walter M-06).
above: HiRes! Real cutaway of Klimov VK-1 - Двигатель ОКБ Владимира Климова ВК-1 турбореактивный      below: Left: MedRes! VK-1  Right: HiRes! ВК-1А, г. Курган, Музей авиации  source: Wikipedia

above: MedRes#Soviet  ZiL-131 chassis and Hungarian development #Fire-Fighter Vehicle at Szeged with jet of water/foam MiG-15's RD-45 Jet-engines for seriously fire case for example, for againts Gas & Oil-field/well fire
above: MedRes! Vahur's Dia-slide photo: TOP - Tűzoltóság Országos Parancsnoksága  ZiL-131 special Fire Foam Extinghauser Vehicle - Tűzoltó Haboltó Gépjármű with MiG-15 '#Rolls-Royce' "Nene" - RD-45 #centrifugal #jet-engine - Gázturbinás centrifugál hajtóművel
aboveHiRes! cross section artwork of  RR-'Nene' (RD) jet-engine "#Street-Fighter" car
Jurij Gagarin's Deadly aerial chatastrophy with MiG-15
above: NoHigh! Multi view line graphics


above: HiRes! but thumbnail is blur. Not problem after on click!

above: MedResThe rival on other side: #USAF #North-American #F-86 "Sabre"


aboveMedRes! HPA's HuAF - MLE MiG-15

above Three: Top Two: MedRes!  Left: right hand: Col. Szigetvári József ezds. R.I.P.  Bottom: MedRes! 'Kurilla' archive  source: Bárdi László: Fotók  a felszabadulás utáni Magyar katonai repülésről/ facebook
above: MedRes! MiG-15 'Sas' 1956.06. Kunmadaras AFB, Sváb András hdgy.  source: Bárdi László:_akik nélkul nem lehetett volna Magyar katonai repülés facebook csoport

above: HiRes! Hungarian Air Force in 1950s MiG-15 pilot with #Hungarian made Pannonia TL motorbike.  source: Kurilla collection from www.facebook.com

above: NoHigh! Hungarian Air Force MiG-15 pilots   source: facebook.com
above & below: HiRes! Hungarian MiG-15UTI 1960's  source: facebook

aboveHiRes! Hu. text: Csoportkép: from left first row: ret.: Lt.Col. Deák Imre nyá.alez., Máté "Czigány" Laci nyá.alez.,  Gen.LtBalogh Imre nyá.altbgy. Aero L-29 "Delfin", MiG-15Bis. LEP & CsRP. - Horváth "Buci'bácsi" István nyá.rep.zls. megrendelésére készítette 'Air Art Grafika' summer of 2015. nyara A3 http://airartgrafika.blogspot.hu

above & below: Vahur's scanned collection from #GDR '#Flieger Revue' early 1980's
De.text: Die Mikojan-Gurewitsch MiG-15 (russisch Микоян-Гуревич МиГ-15, NATO-Codename: „Fagot“) war einsowjetisches Jagdflugzeug der 1950er Jahre. Sie kam verstärkt im Koreakrieg zum Einsatz und stellt das Gegenstück zur amerikanischen F-86 Sabre dar.   de.wikipedia.org/MiG-15

above: MedRes! De. text: MiG-15 UTI table

above: NoHigh! Lufstreikrafte Und Luftverteidigung Der Deutschen Demokratischen republik - GDR NVA's NDK-ás Nemzeti Néphadsereg légierő MiG-15bis 1959.  www.aviationgraphic.com



above: HiRes! MiG-15 kabina original painting for study



above: HiRes! MiG-17 cockpit original study poster   source: facebook

Rus. text: МиГ-15 (изделие С, самолёт И-310, по кодификации НАТО: Fagot) — советский истребитель, разработанный ОКБ Микояна и Гуревича в конце 1940-х годов. Наиболее массовый реактивный боевой самолёт в истории авиации, состоявший на вооружении многих стран мира.
Введение:
При создании первых реактивных истребителей советские конструкторы столкнулись с проблемой отсутствия мощных и надёжных реактивных двигателей. Первые советские реактивные истребители оснащались копиями трофейных германских двигателей БМВ-003 и Jumo-004, кроме того, было создано несколько типов опытных и малосерийных истребителей с комбинированной силовой установкой, а также несколько истребителей-ракетопланов. В ОКБ Микояна в этот период были созданы МиГ-9, МиГ-13 и ракетоплан И-270.
Новый этап в развитии отечественного авиастроения наступил с закупкой в Англии ТРД Роллс-Ройс Дервент V (англ.) и Нин. В ОКБ Микоянапрорабатывалось два варианта истребителя с двигателем Роллс-Ройс Нин, первый из них И-320, шифр «ФН», представлял собой истребитель МиГ-9 с прямым крылом, оснащенный новым двигателем, второй более прогрессивной схемы с асимметричным расположением двигателя в хвостовой части фюзеляжа и стреловидным крылом. Проект был обозначен И-310 и получил шифр «С». Впоследствии этот истребитель был обозначен МиГ-15 и стал самым массовым реактивным самолётом в истории самолётостроения. Было выпущено более 15 000 машин, которые поступили на вооружение ВВС иПВО СССР, а также военно-воздушных сил около 40 других стран. Первые МиГ-15 были приняты на вооружение в 1949 году в Советском Союзе, а последние сняты с вооружения ВВС Албании в 2006 году.
МиГ-15 стал одним из основных истребителей, участвовавших в Корейской войне, применялся в первых арабо-израильских войнах, и в многочисленных менее значительных военных конфликтах по всему миру. Его учебно-тренировочный вариант МиГ-15УТИ на многие годы стал основным советским учебным самолётом, а также стран-участниц Варшавского договора, КНР и многих других.   https://ru.wikipedia.org/MiG-15

above: NoHigh! UTI forward site  photo: Milano Dolezal  source: Pinterest.com


aboveHiRes! at LHSN
above: NoHigh! Processed UTI  
above: MedRes! (Crop!) MiG-15UTI   photo: Mr. Kővári "Stonefort" László     below: MedRes! DDR - NVA photo MiG-15UTI  source: Jetplanes.blog.hu
Hu. text article: Egy régi légikatasztrófa anatómiája: by: Mr. Kővári "Stonefort" László Jetplanes.Blog.hu  2020. január 10., péntek 19:58
A Pestvidéki Gépgyár fekete napja;
A Csepel-szigeten, egykoron a tököli szovjet légibázis keleti részén üzemelt a magyar légierő ipari hátterét adó vállalat, ahol a harci repülőgépek ipari szintű javítása történt. Fennállása alatt ezres nagyságrendű repülő eszköz (vadászgépek, szállító és harci helikopterek) újultak meg az ország legnagyobb, 150X50 méteres hangárjában, amely ma már sajnos nem létezik, a helyén bevásárló központ épült.
 A nemzetközi viszonylatban is elismerésre méltó eredmények mellett a nagy számok törvénye alapján néha előfordultak súlyos következményekkel járó események is, amelyek közül kettő repülőgépek és pilóták elvesztésével járt.
Az első katasztrófa  nagyjavítást követő berepülés közben történt 1955. november 16-án, a 32-es oldalszámú magyar MiG-15-össel Egyed György berepülő pilóta zuhant le. A kivizsgálás nem jutott eredményre, mindmáig tisztázatlanok az esemény okai.  ...  https://cimlap.blog.hu/#bloghu/jetplanes/2020/01/10/egy_regi_legi_katasztrofa_anatomiaja
 NEW! above & below: MedRes! NVA's impacted MiG-15 on Hu. AB Tököl  source: article
Hu. text: Az NDK UTI katasztrófájának kivizsgálási jegyzőkönyvét a Dunai Repülőgépgyár Rt. bocsátotta rendelkezésemre, amiért köszönettel tartozom. Stonefort
Hu. text article: A TÖKÖLI REPÜLŐTÉR - Airfield  2016-08-16:
A ma 20-25 év körüli fiataljai nem is emlékeznek arra, milyen idillikus hangulat volt Tökölön régen arra ébredni hajnali 4-kor, reszketnek az ablakok, szállnak fejünk felett a repülők, néha a kert végében a függőleges próbarepüléskor remegésbe kezdett a gyümölcsfák levélzete, vagy repült a cserép a tetőről. A most bátor hangadó, akkor mélyen hallgatott. A fegyverek árnyékában nem volt mindenki oly mélyen hazafi. És akkor, aki élni akart, az ma nem feltétlen követendő. Megpróbálom összegyűjteni a múltból azokat, amelyek a jelen számára már csak emlékek és elgondolkodtatóak.
A repülőtér alapítása 1940-ben kezdődött. Az akkor a Dunai Repülőgépgyár Rt. gyári repülőtere volt.  Itt gyártottak a Messerschmitt BF 109, M 210 és feltehetően a 410-esek egy részét is.
A repülőtér – a gyártás mellett – kísérletek színtere is volt, háborús körülmények között.
1944-ban bombázás is érte a repteret, majd 1944. november vége felé a szovjet csapatok elfoglalták.
A kivonásukig itt is maradtak. A reptér részese volt az 1956-os eseményeknek is. 1968-ban az MH. 93. Vitéz Háry László Vegyes Repülőosztály települt a reptérre, s maradt kivonásig.
Ezután kezdődött meg a repülőtér hanyatlása, feldarabolása és jöttek a bérlők, a különböző rendezvények, tervek s viták, környezetvédelmi aggályok. A repülőtérnek mostanáig sincs rendezve a sorsa, csak néha történik valami érdekes.
Vasárnaponként autóbőgés, gyorsasági futamok, meg ki tudja, milyen úri szórakozások. Bessenyei Pétert is kitiltották. A MiG-21-esek régen, melyek hol egyedül, hol párban reszkették meg a környéket, alig voltak zajosabbak.  ...   http://tokolicivilek.hu/2016/08/16/a-tokoli-repuloter/
above: HiRes! DRRT - Dunai Repülőgépgyári Rt. - Danubaer Aircraft Factory DRRT Corporation. Budapest sud, Csepel-sziget island, Halásztelek & Szigethalom 'Tököl' airfield. Nowadays overthere build up close to DRRT the Hypermarket TESCO? Green marker
  above: HiRes! MiG-15UTI  HA-UTI 2013.        below: North Korean/Soviet MiG-15bis -by Ms. Turbuk Noémi aviation painter-graphic by pencil or chalk/crayon.
aboveNoHigh! In preparation pool   

above: HiRes! Vahur's photo by 'Olympus' 2010.08.23-09.21 Hungarian #MiG-15UTI at H-7000 Szolnok - Szandaszőllős Kilián-út 1. (LHSN) Aviation Museum - #Szolnoki Repülő Múzeum#

above: MedRes! Hungarian MiG-15UTI with #Rába H2 military truck at Tököl LHTL former Soviet & Hu AirBase
above: HiRes! My aviation Friend & neighbor St.Sgt. Banos Róbert ftőrm. heli. mech. from MH87th in exhaust pipe at LHTL. source: facebook    -  below Two: HiRes! fuselage flap


above: Československo?? MiG-15
above:  MedRes! MiG-15UTI ( HA-UTI ) nivellation & gravity center inspection at Tököl LHTL "GoldTimer's hangar before accident.
above: Air Art painting about "Pinyó" for him
MedRes! above: ret. Lt.Col. Pinkóczi József ny. alez. test-Pilot  & below: Inspection Result
HA-UTI Eseménykivizsgálás; Hu. text: (Részlet)
3. KÖVETKEZTETÉSEK
3.1 Ténymegállapítások
A hajózószemélyzet az eset idején rendelkezett megfelelő képesítéssel, az adott repülési feladatra. A repüléseket a tervezett és a hatóság által jóváhagyott programnak, előírásoknak megfelelően hajtotta végre.
A légijármű repülésre alkalmas volt. Rendelkezett érvényes lajstromozási bizonyítvánnyal és repülési engedéllyel. Az okmányai alapján az érvényben lévő előírásoknak, és az elfogadott eljárásoknak megfelelően felszerelték és karbantartották. A légijármű tömege, és annak eloszlása az előírt határok között volt. A légijárművet a repüléshez megfelelő minőségű és mennyiségű tüzelőanyaggal feltöltötték. A Vb nem találta jelét annak, hogy a légijármű szerkezete vagy valamely rendszere az eset előtt meghibásodott volna és ez előidézője vagy oka lett volna a baleset bekövetkezésének, vagy hozzájárult volna annak lefolyásához.
A repülés a repülési tervnek megfelelően jó látásviszonyok, nappali fényviszonyok mellett zajlott le.
A légiforgalmi irányításra, a repülőtér jellemzőire és a kiszolgáló szakszemélyzet tevékenységére kifogás nem merült fel, az esettel nem hozhatók kapcsolatba.
A repülőgép felszálláshoz történő nekifutása a szükséges 50-os bólintási szög és a hozzá tartozó számított 268 km/h-s elemelkedési sebesség helyett a repülőgép 12~130-os bólintási szögénél, a túlzottan korai 225 km/h-val történő elemelkedésének a következménye az azonnali átesés. Az bólintási szögnek ilyen durva mértékű elengedése, a magassági kormány nem megfelelő kitérítése normális körülmények között nem következhet be. A pilóta olyan hibát követett el, amely a Vb szerint nem vezethető vissza repülőgép-vezetési gyakorlatlanságra, inkább valamilyen neuropszichológiai tényező hatására.
A parancsnok pilóta repülő-egészségügyi alkalmassági jogosítása (minősítés) nem a 14/2002. (II.26.) KöVIM-EüM együttes rendeletnek megfelelően történt, mert az RHTEK esetében hiányos egészségügyi adatok alapján készült.
Az orvosszakértő szerint, az RHTEK-nél nem a valóságnak megfelelően kitöltött adatlap kizárta, hogy speciális neuropszichológiai vizsgálat elvégzésének szükségessége merüljön fel.
3.2 Eset okai:
A Vb a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az eset bekövetkezésének az alábbi okai voltak:
– a pilóta által elkövetett repülőgép vezetési hiba azzal, hogy a repülési (felszállási) paramétertől való eltérést nem akadályozta meg, illetve nem helyesbítette, amely hiba ezért egyre növekedett és a repülőgépnek az elemelkedésével egyidejű átesését, majd földhöz csapódását okozta,
– a farokcsúszó betonhoz érésekor a keletkezett hanghatást a pilóta nem tudta azonosítani, a kialakult vészhelyzetet nem ismerte fel, a felszállást nem szakította meg,
– a pilóta pszichomotoros tevékenységében bekövetkezett hátrányos változás, amely lehetett meglassult gondolkodás, emlékezetzavar, a meglévő ismeretanyag felhasználásának hiányossága, csökkent aktivitás vagy a motorium lassulása.
2011-151-4P
KBSZ 21 / 21
4. BIZTONSÁGI AJÁNLÁS
A Vb nem talált olyan körülményt, amely biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Budapest, 2012. október 03.
Dusa János
Vb vezetője                       Burda Pál

 above & below: MedRes! Summary result of Air Safety Investigation - A Repülésbiztonsági kivizsgálás  összesített végeredménye a légibalesetről - veszélyes repülőeseményről.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BF55AJgv_mo#%21l
above: MedRes! Museal Reconstructed at Kecel Military technic park - Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület által felújított Kecel - HM. HIM. Haditechnikai Park-beli MiG-15bis in Kunszálláson a HMFest alkalmából az avatási ceremónián.     below Two: HiRes 061  museal


above: HiRes! Hu. text: Nemzetkötzi Hadikultúra és Military Fesztivál 2017. június 9-11. Kunszállás
www.hmfest.hu
aboveMedRes! Reconstructed  061  MiG-15 in Kecel hangar
above: MedRes! & below: MedRes! Reconstructed 061 MiG-15 from Kecel  facebook
above: MedRes! Finnish AF's MiG-15UTI throttle lever



fb. collection of Fl. ret. Lt.col. CSATÁRI Árpád nyá.re.alez. MiG-15 MLE (HuAF)
HiRes! facebook/ Bárdi László: Fotók a felszabadulás utáni Magyar katonai repülésről
in Memoriam Hungarian fiighter
after helipilot  Lt.Col. Hamar Károly


above: HiRes! Draws      below: MedRes!  MiG-15 Pilot in slemaphon & KM-1 breathing mask
above: HiRes! Rumanian & Soviet MiG-15s  source: facebook

Farewell flight of My Father - Édesapám utolsó repülése /Készítette: Hamar Claryss/   

below: Made by - His Daughter - Készítette a Lánya: Hamar Claryss  claryss@107@gmail.com
above: MedRes! I.M. former MiG-15 pil.  He was in the First MiG-15 flying members at Taszár AFB - elsők között repült a 15-ssel. after LHSA - MH.87. CoS ret. Lt.Col. Ligetvári Mihály ny. alez. aki rövid ideig a Sztkszabadjai ezred törzsfőnöke volt  source: facebook/-RR-650_o
above: HiRes! Vahur's profile Olympus photos for AAG graphics at Szolnok Repülőmúzeum
Czech text: Mikojan-Gurevič MiG-15 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-15, označení NATO "Fagot", MiG-15UTI "Midget") je proudový stíhací letoun, vyvinutý v Sovětském svazu v konstrukční kanceláři vedené konstruktéry Arťomem Mikojanem a Michailem Gurevičem. MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. Obdobnou koncepci měl výkonnější typ MiG-17, který jej postupně nahradil. MiG-15 byl jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě. V SSSR bylo vyrobeno přes 12 tisíc těchto letadel, licenční výroba v dalších státech (včetně českého Aero Vodochody kde se vyráběl od roku 1954) zvýšila počet až na cca 18 tisíc strojů. ...
https://cs.wikipedia.org/wiki/MiG-15

aboveHiRes! Left: The rudder pedals   Right: Controls
aboveHiRes! MiG-15 i-310 Dashboard drawing
above: HiRes! MiG-17 original study poster
above: HiRes! cockpit cyrillic drawing pics  below: Top Left: HiRes!  Right: small photo!

aboveTop drawing: HiRes! Middle Left: HiRes! Lim-6 small!   Bottom: HiRes!

above: NoHigh! MiG-15UTI Czech made #ASzP-3N #gunsight for 12,7 mm m.g.

above & below: NoHigh! MiG-15UTI оптического прицела АСП-3Н Cz. LOMO/MEOPTA? made

above: NoHigh! UB-12,7     below: MedRes! ASP-3N gunsight.  photo: repulomuzeum.hu
Polish text: MiG-15 (ros. МиГ-15) – radziecki samolot myśliwski, skonstruowany w końcu lat czterdziestych. Ten typ maszyn brał udział w wojnie koreańskiej. Oznaczenie NATO: „Fagot”.
W 1947 biuro Mikojana i Guriewicza zaprojektowało nowoczesny płatowiec myśliwca oznaczony jako I-310 ("I" od istriebitiel – myśliwiec), brakowało jednak w Związku Radzieckim silnika odpowiedniego dla tej nowoczesnej maszyny. Problem ten rozwiązano, gdy rząd brytyjski udostępnił ZSRR nowy silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Nene Mk. I. Silnik skopiowano i oznaczono Klimow RD-45. Trzeci prototyp z nowym silnikiem wzbił się w powietrze 30 grudnia 1947 roku. Nowy typ maszyn pod oznaczeniem MiG-15 wszedł do służby na początku 1949 roku.
W tym samym roku powstała również ulepszona wersja samolotu z silnikiem WK-1 o większym ciągu, oznaczona jako MiG-15bis, a w 1950 – treningowa wersja dwumiejscowa MiG-15 UTI. Produkcję licencyjną podjęto w Polsce i Czechosłowacji. Natomiast w Chinach i Finlandii zmieniano jedynie oznaczenia. Maszyny te to: https://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-15

 above: MedResClear assembly maquette     below: Fuselage without wings  
above: NoHigh! Airframe suit - Repülőgéptörzs öltözet
above: NoHigh! MiG-15Bis face in MiG's alley Museum
above: NoHigh! The photo more light by #Photoshop due intake channel inner visibility.

aboveNoHigh! MiG-15's windshield armor-window fashion scooter: Peel-Tridents 

above: NoHigh! Neederlander DAF "Raincoat" - "Esőkabát". tricycle scooter.

En. text: DAF Trucks NV is a Dutch truck manufacturing company and a division of Paccar. Its headquarters and main plant are in Eindhoven. Cabs and axle assemblies are produced at its Westerlo plant in Belgium. Some of the truck models sold with the DAF brand are designed and built by Leyland Trucks at their Farington plant in Preston, England.

https://en.wikipedia.org/wiki/DAF_Trucks

De. text: DAF (Van Doorne’s Automobiel Fabriek N.V.) ist ein niederländischer Lkw-Produzent und gehört als Marke zum US-amerikanischen Paccar-Konzern.Nl. text: DAF, afkorting van "Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V." welke later overging in Van Doorne's Automobielfabriek N.V., is een auto- en een vrachtautofabrikant, in 1932 opgericht door Hub van Doorne teEindhoven.

above: MedRes! Egypt (EAK) MiG-15UTI

above: HiResPolish and GDR papers of assembly plastic maquettes Vahur's scanned collection
above: MedRes!Vahur's my photocard scanned coll.: In My maquettes vitrin MiG-15 this was no Polish but GDR scale 1:50 model.
The Mikoyan-Gurevich MiG-15 (Russian: Микоян и Гуревич МиГ-15; NATO reporting name: "Fagot") is a jetfighter aircraft developed by Mikoyan-Gurevich OKB for the Soviet Union. The MiG-15 was one of the first successful jet fighters to incorporate swept wings to achieve high transonic speeds. In combat over Korea, it outclassed straight-winged jet day fighters which were largely relegated to ground attack roles, and was quickly countered by the similar American swept-wing F-86 Sabre. The MiG-15 is often mentioned, along with the North American F-86 Sabre, as the best fighter aircraft of the Korean War, and among the best fighter aircraft of all time.
When refined into the more advanced MiG-17, the basic design would again surprise the West when it proved effective against supersonic fighters such as the F-105 Thunderchief and McDonnell Douglas F-4 Phantom II in the Vietnam War of the 1960s.
The MiG-15 is believed to have been one of the most widely produced jet aircraft ever made; in excess of 12,000 were manufactured. Licensed foreign production may have raised the production total to over 18,000. The MiG-15 remains in service with the North Korean Air Force as an advanced trainer. ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-15
aboveNoHigh! Size Comparison - Méretösszehasonlítás
 
aboveHiResthree Vahur's photo: MiG-15bis at #Taszár former Hu. AFB Aviation Museum   Courtesy FREE!

above: MedRes! MiG-15 HuAF pilot Hegyi Ferenc S.U. Kuscsovka, 1966. augusztus   source: facebook/Bárdi László: Akik nélkül nem lehetett volna Magyar katonai repülés
above & below: HiRes! Artisty Photos: Miss Lilly Di model with Mikoyan-Gurevich MiG-15bis, C/N:713001 # 1170. by  Cheeky's  source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert

above: NoHigh! MiG-15 & F-86 formation over Nellis AFB  source: Pinterest.com
above: NoHigher! Air Combat in Korea

above: MedRes! MiG-15 Shot Downed USAF Boeing B-29 'Superfortress' over Korea
above: NoHigh! North Korean communist MiG-15 Pilot?
above: Vahur's coll.: NoHigh! Hu. text: Korean MiG-15
Hu. text: A MiG–15 (NATO-kódja: Fagot) a Mikojan–Gurjevics-tervezőirodában (OKB–155) kifejlesztett szovjet első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor, majd később részt vett avietnami háború légi harcaiban is, valamint több más regionális konfliktus szereplője volt. Licenc alapjánCsehszlovákiában, Kínában (J–2 elnevezéssel) és Lengyelországban is gyártották. A Szovjetunióban több mint 12 ezer darabot gyártottak belőle, a külföldi licenc-változatokkal együtt a teljes gyártási darabszám eléri a 18 ezret. https://hu.wikipedia.org/wiki/MiG%E2%80%9315
above & belowMedRes! MiG-15 & Sabre  Nellis AFB "Tail h"
above:  NoHigh! Demo flight in USA: MiG-15 & North American F-86 "Sabre"
above & belowNoHigh! USA MiG-15s
above: NEW! MedRes! DOSAAF MiG-15UTI avsim-TA-2006 oct. 21
above: MedRes! MiG-17 armament & other device units.
2 x NR-23 and NR-37 Nudjelman mashine guns
above: NoHigher! Drawing, Lifted down armament block    below: MedRes! Nose section

aboveHiRes! Vahur's repro dia-slides collection copyfrom GDR 'Arme Rundschau' magazine issue

above: HiRes! 37 m.c. mm ammos - snaryady - lőszerek#Cartridges and shells

aboveMedRes! Comparison 
above: MiG-15 versus North American #F-84 "#Sabre"
above: NoHigh! I.M. John McCain's F-86 "MiG Mad Marine"  source: Jetplanes.Blog.hu
above: NoHigh#Republic #F-86 'Sabre'
The North American F-86 Sabre, sometimes called the Sabrejet, was a transonic jet fighter aircraft. Produced by North American Aviation, the Sabre is best known as the United States' first swept wing fighter that could counter the similarly-winged Soviet MiG-15 in high-speed dogfights over the skies of the Korean War (1950–1953). Considered one of the best and most important fighter aircraft in that war, the F-86 is also rated highly in comparison with fighters of other eras. Although it was developed in the late 1940s and was outdated by the end of the '50s, the Sabre proved versatile and adaptable, and continued as a front-line fighter in numerous air forces until the last active operational examples were retired by the Bolivian Air Force in 1994.
Its success led to an extended production run of more than 7,800 aircraft between 1949 and 1956, in the United States, Japan and Italy. Variants were built in Canada and Australia. The Canadair Sabre added another 1,815 airframes, and the significantly redesigned CAC Sabre (sometimes known as the Avon Sabre or CAC CA-27), had a production run of 112. The Sabre was by far the most-produced Western jet fighter, with total production of all variants at 9,860 units. en.wikipedia.org/North_American_F-86_Sabre

above: HiRes! Cutaway of  North American F-86F "Sabre" the rival jet-fighter.

above: HiRes! Real #cutaway demo NA F-86 "Sabre" in USAF Museum #Dayton - #Ohio

above: HiRes! Hu. AERO magazin 2016. november  source: facebook advert  www.aeromagazin.hu

above: NoHigh! F-86 in 'Smithsonian' national Aviation Museum  source: Smithsonian

2016. february HiRes! AVIATOR Angyal "Samuel" László photographer 'Angel': with '#Canon' EOS-D; USA Washington '#Smithsonian' National Aviation Museum: #F-86 & #MiG-15  from facebook

aboveMedRes! North Korean MiG-15
above: NoHigh! Altimeter style Watch: Swiss Made TSIKOLIA  МиГ-15  Автоматика - MiG-15 Avtomatika - Automatic  https://tsikoliawatches.com/product/seven/
 above & below: NoHigh! MiG-15 cartoon

above: NoHighFrench No1 '#Chanel' #fashion advertisement photo with #Marcel-Dassault MD 452 "#Mystère-IIC" #French AF

Dassault Mystère II

Mystère II C
{{#if:
Image illustrative de l'article Dassault Mystère II

ConstructeurDrapeau : France Dassault Aviation
RôleAvion de chasse
Premier vol
Mise en service1955
Date de retrait1957
Nombre construits150
Équipage
1 pilote
Motorisation
MoteurSNECMA Atar 101 D3
Nombre1
TypeTurboréacteur
Poussée unitaire2950 kg de poussée
Dimensions
Envergure11 32 m
Longueur12 25 m
Hauteur4 20 m
Surface alaire30 28 m2
Masses
À vide5 730 kg
Maximale8 570 kg
Performances
Vitesse maximale(Au niveau de la mer) 1 030 km/h
Plafond13 700 m
Vitesse ascensionnelle2 520 m/min
Rayon d'action1 600 km
Armement
Interne2 canons DEFA 541 de 30 mm
Le #Mystère II est un #avion de chasse construit par #Dassault Aviation dans les années 1950. Directement dérivé de l'Ouragan et construit à 150 exemplaires, c'est le premier avion de conception #française capable de dépasser le mur du son. Le Mystère II est cependant un appareil de transition qui ne restera en service que quelques courtes années avant d'être remplacé par le plus performant Mystère IV.

Conception[modifier | modifier le code]

En Dassault obtient un contrat pour l'étude et la réalisation d'une nouvelle voilure à profil mince adaptable au MD 450 Ouragan et devant lui permettre de dépasser enfin le mur du son. La flèche est nettement augmentée (30° au lieu de 14°), le fuselage légèrement allongé et diverses autres modifications sont apportées comme l'ajout des premières servocommandes construites en série en France. Le nouvel avion est alors désigné MD 452 Mystère.
Propulsé par un réacteur Rolls-Royce Nene, le premier prototype Mystère II 01 fait son vol inaugural le. Il est suivi mi-1952 par deux autres prototypes équipés d'un réacteur Rolls-Royce Tay plus puissant et désignés Mystère IIA. Bien que les pilotes d'essais français soient persuadés d'avoir dépassé le mur du son, il faut attendre le  et la présence d'un pilote américain aux commandes pour entendre le fameux « bang » (qui nécessite une astuce pour être audible du public). Le premier pilote français à passer officiellement le mur du son sera le commandant Roger Carpentier, le .
about: MedRes! Dassault "Mystére" dashboard study poster with Cyrillic text.
aboveMedRes! MD-450 'Ouragan'
Le MD-450 Ouragan est un avion de chasse et d'attaque au sol, produit de 1951 à 1954 par le constructeur aéronautique Dassault. Premier avion à réaction de conception françaiseconstruit en série, il marque une étape importante dans l'histoire de l'aéronautique nationale.  ...
aboveHiRes! MD-450 Ouragan au musée de l'air de Bruxelles (Belgique).

above: CzSl-AF's Avia-MiG-15 & #Tatra-603 (Retro advert)

above: Pics! Vahur's repro dia-slides collection copy about Czech (Ceskoslovensko) #Kovozavody-Prostejov M 1:72 box-cover MiG-15 HiRes!      below: MedRes! KP's UTI box cover paint.
above HiRes! Vahur's repro dia-slides collection copy Egypt MiG-15UTI 

above: MedRes! #Chinese J-MIG-15 in #New-York-City on board of museal aircraft carrier.

above: MedRes! MiG-17 Low-Pass shadow flight over appron. #Miami-Florida photo: NIKON Miami - Florida USA

 above & below Three: HiRes! MiG-17 "Fresco" in USA.  above: Speed brake - Törzsféklap  photo: Ian L. Sitren  Ca. Palm Springs
Polish made WSK PZL Mielec Lim-6M  Mikoyan Gurevich MiG-17 Fresco N6953X.
During Take Off and manevuers

above: MedRes! Why not use the self serve pump, save a few bucks. Although I don't know that pilot Steve Hinton saved any fuel costs by filling up the MiG-15 himself. It was 100 gallons at $8 per gallon, an $800 fill up. The again how many times will you see a Korean War Soviet MiG-15 flying? Here at the Palm Springs Air Museum for the dedication of a restored F-86 Sabre Jet. The two aircraft were dogfight adversaries during the Korean War. Want to watch the video of this MiG starting up, Wow! Turn up your sound and go here on my Blog... http://wp.me/pH8pO-uV  Photo by: Ian L. Sitren CO 'SecondFocus 2015.: https://www.facebook.com/SecondFocus/   source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert
aboveHiRes! North Korean MiG-15 in USA, Ca., Palm Springs  photo: Ian L. Sitren
Perfect timing to lift a MiG-15 to it's display location at the new hangar at the Palm Springs Air Museum. Well maybe not perfect timing because it turned into one of the very few days it rains here in Palm Springs. But neither crane nor rain stood in the way of progress! Certainly not the thing you see everyday. By the way, if you are asking, a MiG-15 without fuel weighs 8,000 pounds. Much better on my Blog athttp://wp.me/pH8pO-26M     below: In PS Aviation Museum
above: HiRes! Last night at the Palm Springs Air Museum, the dedication and unveiling of the newly restored F-86 Sabre Jet by Museum Director Fred Bell. The F-86 was introduced during the Korean War and was met head on by the Soviet MiG-15. This MiG-15 will be flying today at the Air Museum following a one hour program at 1:00 PM. Be there! I will and with my camera!  photo by 2015.: Second Focus

above: HiRes! Brittney#Sanchez in Hangar with North American P-51D 'Mustang' "Gunfighter" & new Ford 'Mustang' sport car & Curtiss P-50 'Warhawk' & MiG-15  source: Hu. Google G+ collector Pin-Up Expert: Mr. Bányiczki Zoltán

 above & below: HiRes! Vahur's Photos at Apostag Club's airfield near Dunaújváros city  2006-'7




above: MedRes! MiG-15 Memorial of Mr. Komócsi Zoltán Hu. Aviator 'Az Ég Katonái' Repülőhagyományőrző Egyesület. - Association of Military Aviation Tradekeeper - Kecskemét
aboveMedRes! HuAF MiG-19 plexi gift-model from MN by Hungarian Collector: Mr. Brotesser Zoltán's legacy of His Grandfather - Nagyapai hagyaték
Foto: Vahur's HiRes! at
Szolnok Mi. Avi. Museum

aboveHiRes! Foto: Vahur's photo  Szolnok Repülőmúzeum


above: HiRes! Vahur's scanned collection about Czech (Ceskoslovensko) 'Kovozavody Prostejov' M 1:72 assembly sheet of MiG-17  early 1970.
aboveHiResVahur's (former Aviator main worksmate) scanned coll.:#AVIATOR International (independent) magazin from 1996. Then was chief editor; Leslie Angyal (Angel) László Samuel.
above: MedRes! Hu. MiG-17PF with date of out of service on court of Kecskemét HuAFB MH 59. TFW  source: facebook/Bárdi László/Akik nélkül nem lehetett volna magyar katonai repülés

above: HiRes! Hungary: Jakabszállás sport aviation club's airfiels near Kecskemét (LHKN): Memorial of Nádas Tamás aero acrobatic champion.

above: MedRes! Hungarian "Merry Christmas" greeting card with flower of  rhetoric: "MiG" 071 (Till...).   below: HiRes! (Cropped!) 071  source: Collector: Brotesser Zoltán/facebook.com

above: NoHigh! The best! A #Budapesti - Vidámparki 15-ös  source: www.retronom.hu
above: HiRes!: a beutiful #Czech superior MiG-15's #Pin-Up Girl. She is'nt toy!
above: NoHigh! Still life in the HuAF - Csendélet az MLE-ben  1960's  photo: Orosz arhív  source: facebook/Hűen az eskühöz ...
above: HiRes! HuAF MiG-15 in profile  source: FORTEPAN.hu/facebook.com
belowMedResVahur's book cover from 1956.
FIN!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

PzH 2000 Panzerhaubitze

028.) CsapatJelkulcs GAK Térképjelek tereptani ismeretek-I. - Topograph & Terrain study: map symbols MN/MH & W.P.

# Csapat # Jelkulcs   VSZ - GAK # Térképjelek, # tereptani-ismeretek -I. - Mil. # Topography maps & # Terrain-study maps: # MN # Okta...