2020. július 21., kedd

007.) Volvo - Aero Jet-Engines - Turbines Trollhättan - Factory NoHAB Diesellok, SAAB, Svédországban - Sweden - A „Svédcsavar” avagy a VOLVO és a repülés.

#Volvo - #Aero #Jet-Engines #Flygmotor #Turbines in #Trollhättan - #Factory #NoHAB #Diesellok, #SAAB, #Svédországban - #Sweden. A „#Svédcsavar” avagy a VOLVO-#S60, #XC90 és a repülés #AVIATOR Magazine article - cikk. #P1800 sport car #MI5 #007 Agent #James-Bond Sir#Roger-Moore I.M.

This is an Abridgement version for facebook readers! - Ez egy Rövidített változat a facebook olvasók részére!

A „Svédcsavar” avagy a VOLVO és a repülés. 

     A Svéd Volvo1927-ben kezdte meg a gépjármű gyártást, a már akkor híres SKF - (Svenska Kullagerfabriken  -csapágy-gépelemgyártó) cégből kifejlődve-kiválva, először mint gépelem, bicikli és vasúti anyag gyártók, alapítóik; Assar Gabrielsson és Gustaf Larson már akkor azt vallották, hogy „Az autókat emberek vezetik. Ennélfogva a Volvo-nál minden cselekedetünk vezérelve a biztonság.” Igy mai is ezt fejezi ki a Volvo Cars jelszava; „Biztonság, Élvezet, Élet-Volvo For Life”. 
Hu. text: A „volvo” latin nyelven annyit jelent, „I roll - Én forgok”. Ennek létrejötte  egy megelőző SKF-es üzleti művelet nevének, s márka átkeresztelési szándéknak volt köszönhető. Egyébként a latin nyelvben a forgást ill. a forgó eszközöket –volvere- (pl. revolver-visszaforgó) mint lőfegyver vagy esztergagép fajtákat is ezzel a latin szóval fejezik ki.  -A Volvo logó mint márkajel –a nyilas kör- „rolling strength - forgó erő” tradicionális alkimista szimbólum (Vas) -ami a vasérc-re és a vasiparra is vonatkozik egyben- ez a Mars bolygó horoszkóp jeléből származtatott és nem utolsósorban a férfi nemiség- szexus-szimbóluma. Az egyéni jellegzetes ferde vonal a nyompályát (utat) fejezi ki. A kor előre haladtával egyre modernebb semmi mással össze nem téveszthető kinézetű lett, de így is mind a mai napig felismerhető az alapmotívum. A névvel együtt kifejezi a forgó erőt, tartósságot, és a szilárdságot. Egy férfias jelképpel felruházott valóban az erő és biztonság -férfias tulajdonságokkal- bíró autó, ami egy jelenség, -akárcsak a gőzmozdony vagy egy repülőgép, s nem utolsó sorban mint egy Volvo márkájú autó.
A Volvo Group több cégcsoportból áll, így a Volvo Car (személyautó) /VCC-(Volvo Car Corporation), Volvo Bus (busz), Volvo Truck (teherautó, kamion), Volvo Aero (repülés), Volvo Construction (munkagépek), Volvo Penta & Powertrain (hajózás-erőgépek), Volvo Financial Services (pénzügyi szolgáltatások). A VolvoCar beleolvadt a PAG-ba (Premier –Ford- Automotive Group) amiben még benne van a Jaguar, Land Rover, Aston Martin, a Ford Europe és a Mazda. A Volvo autógyárak Svéd-országon kívül még Belgiumban, Hollandiában, -az alkatrészgyártásban Dél Afrikában, Thaiföldön és Malaysiában vannak. Eddig kb. 13,5 millió db. gépjárművet gyártottak.

belowMedRes! #Sir#Roger#Moore English star actor is sitting on #Volvo#P-1800 classic #sport-car from "The #Angel" #cryme #TV-movie series. photo: REXITV   

aboveNoHigh!Ian Flemings: '#James#Bond#007' movie starring: #Roger#Moore In Memoriam!

Sir Roger George Moore KBE (14 October 1927 – 23 May 2017) was an English actor best known for playing British secret agent James Bond in seven feature films from 1973 to 1985, beginning with Live and Let Die. His most notable television role was playing the main character, Simon Templar, in the British television series The Saint from 1962 to 1969. He also had roles in some American television shows and films in the late 1950s and early 1960s, including replacing James Garner and portraying Beau Maverick in the Maverick series in 1960–1961. Moore starred with Tony Curtis in The Persuaders television series in 1971 to 1972, and had roles in several theatrical films in the 1970s and 1980s.
Moore was appointed a UNICEF Goodwill Ambassador in 1991 and was knighted by Queen Elizabeth II in 2003 for services to charity. In 2007, he received a star on the Hollywood Walk of Fame for his contributions to the film industry. In 2008, the government of France made him a Commander of the Order of Arts and Letters.  ...  https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Moore
Hu. text:Volvo és a repülés kölcsönösen hatottak egymásra, igen sok technikai újdonság vándorolt át a repülőiparból a Volvo gépjárművekbe és az ezek gyártása során szerzett élenjáró tapasztalatok megjelentek a Volvo által gyártott repülőtechnikai alkatrészekben, elemekben.
above: NoHigh! Juci'bácsi's collection from early 1970's Hu. am Auto Motor magazin: Volvos  also Courtesy FREE!
HiRes! Juci'bácsi's photo: Own Volvo 740GL a "Nagyfehér Rettenetes"-"Big White-Horrible"   below: Germany Friedrichshafen AERO-2005 aviation Exhibition at 'Zeppelin' hangar with AVIATOR Angyal Laci
HiRes pic by Juci'bacsi Air Art Graphic's Instrument panel of  Volvo 740 GL "Big White Terrible"
below: HiResJuci'ba's photo: The family's birth house - szülőház in Golden-Shell street - Aranykagyló utcában a foot of "get out of Fox'-hill 'Rókarántó'-hegy lábánál/tövében, with entry of cellar - pincelejáróval, before VeMSz's Service car 'Szolgálati autó' own - sajátom Volvo-740GL GDJ-871 the Big-White Terrible" - a "Nagy-Fehér Rettenetes
A Volvo Aero alapelve; a minőség, a biztonság, és a környezetvédelem, ami az autóikra is érvényes.
below: a Bristol/NoHAB 'Mercury' 980HK    above: P&W 'Twin Wasp' repülőgépmotor melynek licencével igazán beindult a gyártás.           
Hu. text: A Göteborg-i (Gothenburg) központi székhelyű Volvo csoport (Holding) tagja a VAC (Volvo Aero Corporation -Global), mely 1930 óta gyárt repülőgépmotorokat és hajtóműveket -”Volvo Flygmotor”. A Volvo Aero Corporation öt helyen települ, -Svédországban van a központja (HQ) Trolhättan-ban, a (VAS) Boca Raton-ban, a (VAES) Bromma-ban (a Stockholm melletti nemzetközi  repülőtéren), ezenkívül az USA-ban Seattle-ben ahol a Boeing művek központja van és Norvégiában mint lazább cégstruktúra a (Volvo Aero Norge) Kongsberg-ben.
above: HiRes! NoHAB-'Mercury'  source: digital-museum
VAC szolgáltatásaiban mint fő profilok szerepelnek:

-  hajtóművek (alkatrészek, katonai hajtóművek, rakétahajtóművek) gyártása
-  repülőgép szervízelése
-  hajtómű szervízelése

           Érdekesség hogy a Svéd gépgyártás bölcsőjében Trollhättan-ban, többek között ott van a nagy múltú főleg a dízel mozdonyairól (Di3 típusú M-61 MÁV- sorozatú Diesel-Elektromos személyvontató fővonali mozdony) méltán híres NOHAB/NoHAB (Nydqvist Och Holm Aktiebolaget / Nydqvist & Holm AB) cég, -1930-ban megalakult NoHAB-Flygmotorfabriker AB részlege  elkezdte gyártani a repülőgépmotorokat, -majd az angol Bristol Aeroplane Company liszensze alapján 1933-tól az „English Jupiter” csillagmotorral kezdte el a tömegtermelést. Liszenszet vettek még a Pratt & Whitney
Daimler Benz, és Piaggio repülőgépipari vállalatoktól. Közben a cég-rész átalakult  Svenska Flygmotor AB-re, s ezt követően 1970-ben vette meg a Volvo csoport és alakult át Volvo Aero-nak.
above: HiRes! Danish 'MY' NoHAB & Mitsubishi 'Galant'  photo by: Denny Privenau  source: facebook.com
          A Volvo Aeroszoros együttműködést alakított ki az amerikai United Technologies és a Pratt & Whitney, valamint General Electric (GE-Propulsion), az angol Rolls Royce és a francia SNECMA (Société Nationale d’Étude et de Construction de Moteurs d’Aviation) hajtóműgyártó vállalatokkal. Így a világ nagyrepülőgép-hajtóművei gyártásának mintegy 80%-ban vesznek részt. A régebben RM5 „Lansen”, RM6 „Draken”, RM8 „Viggen” (P & W JT8D), és a mostani RM12 „Gripen”-hez gyártott sugárhajtóművön kívül, a Malmö-i gázturbina fejlesztő központban még gyártanak, KTT-150, GT-110 hajtóműveket, az United Turbine-val együttműködésben. A legújabb hajtómű fejlesztések már a „Clean”-Tiszta elvnek megfelelően, az A380 Rolls Royce, EEFAE-(Efficient and Environmentaly Friendly Aero Engine - Hatékony és Környezetbarát Repülőgép Hajtómű) programban valósulnak meg mely során 30%-os költségcsökkenést és 10%-os súlycsökkenést, valamint az ANTLE –(Affordable Near Term Low Emission – Megengedhető legalacsonyabb (károsanyag) Kibocsájtású) programban, 10% CO2, és 60%-os NOx csökkenést. produkálnak.

A Volvo Aero -Flygmotor RM12 hajtómű, a Boeing (volt MD) F/A-18 „Hornet” bevált
GE F404J hajtóműve bázisán lett továbbfejlesztve, mivel kisméretű és nagy teljesítményű jobb üzembiztonságú hajtóműre volt szükség, -amelyet így a legmagasabb lehetséges alkalmazási hatékonyság és az előtérbe helyezett hosszú élettartam ciklus jellemez.
A nem csekély  54 kN-80,5 kN (8350 kp, 18000lb) tolóerővel rendelkező RM12 turbofan kétáramú axiál-kompresszoros utánégetős hajtóművet továbbfejlesztették, így a hidromechano-elektronikus alapvezérlésű RM12UP hajtómű, a FADEC  (Full(y) Automated / Authority Digital Engine Control) a digitális vezérlőrendszere révén a „Gripen” alkalmazása során hatékonynak és megbízhatónak bizonyult. Ezenkívül szoros együttműködést alakítottak ki  a GE-el az US.NAVY részére készülő F-18 E/F „Super Hornet” F414 sugárhajtóműve gyártásában is. Az Airbus Industries új A380 utasszállító repülőgépének sugárhajtóművének kifejlesztésében és gyártásában mint egy 80%-os összetevő konfigurációban vesznek részt. Termékskálájukba beletartoznak még a, -gázturbinás repülőgéphajtómű elemek, alkatrészek, -a rakéta hajtóművek propulziós részei is. Így a Francia „Ariane-5” űr rakéta „Vulcan” hajtóművének gázkiáramló részét is ők gyártják.Ezen kívül még gyártanak törzs alkatrészeket (kiegészítők, alkatrészek a kondícionáló rendszerekhez, az aerodinamikai irányító felületekhez, futóművek és azok elemei, hidraulikus és pneumatikus berendezések és avionika is.

            Ennek a sokoldalú együttműködésnek és kölcsönösen egymást segítő tevékenységnek igen szép példáit tapasztalhatjuk az innovatív felépítésben jelentkező a jelenleg rendszerben  lévő és a legújabb Volvo gépjármű típusokon:
above: MedRes! Concept car Vcc
above: "Gull-Wing" Door-Design  source: www.dexigner.com   below: Whiplash Injury Protection 3D artwork.
- egyértelmű összefüggés és kölcsönös egymásra hatás mutatható ki a repülőgépek katapult ülése és a Volvo első üléseken működő ostorcsapás-nyaksérülés elleni védelmi WHIPS –(Whiplash Injury Protection System) rendszerben, mely a ráfutásos baleseteknél csökkenti a gerincre és a nyakcsigolyákra ható erőket,

- az előfeszítős biztonsági övek-piropatronos feszítő rendszere mely a katapult ülések bekötő hevedereihez hasonló,

- az XC90 „All Terrain Wagon” –sport terepjáró kocsi, amely a világ legfejlettebb biztonsági rendszereivel van ellátva többek között a borulásgátló rendszerrel RSC-(Roll Stability Control), amely akárcsak a repülőgépek giroszkópikus szenzorokkal stabilizáló (robotpilóta) rendszerével mutat szoros összefüggéseket,

- Dinamikus menetstabilizáló rendszer DSTC –(Dynamic Stability and Traction Control) a karosszéria mely többek között a kerekek egymástól független fékezésével a kicsúszás első jeleire stabilizálja az autót, ami a repülégepeken is hasonló,

- Erő asszisztenssel ellátott /ABS -(Automatic Brake System -Automata megcsúszás gátló FékRendszer)-t kiegészítő EBA-(Emergency Brake Assistance –Vészhelyzeti Fék Segítő) és EBD -(Electronic Brake Distribution - Elektronikus Fékerő Elosztó) a mellső és hátsó kerekek között,

- ZF sebességfüggő szervókormány, mely hasonló a repülőgépek hidraulikus kormányzási rendszeréhez,

- nem beszélve a legújabb típusú Volvo gépjárművek karosszéria elemeinek szilárdsági megoldásai (biztonsági utascella) és a repülőgépek törzsszerkezeti kialakítása közti hasonlóságokról. Rendkívüli csavarodási merevséggel rendelkező karosszéria,

- Útinformációs és navigációs rendszer (RTI) DVD alapú mely a GPS-en -(Global Position System- földkörüli helymeghatározó rendszer), mely előre figyelmeztet a forgalmi zavarokra,

- Intelligens vezető tájékoztató (kijelző) rendszer IDIS –(Intelligence Driver Information System) vagy a BLIS (Blind Spot Information System) amely a nagy figyelmet igénylő helyzetekben nem terheli felesleges adatokkal a vezetőt, hasonlít a repülőgépek „Black Cockpit” -(„Fekete pilótafülke” -nincs felesleges jelzőfény) koncepcióhoz.

- Tolató radar, amely a doppler elven működő rádió-magasságmérőhöz hasonlít.

- Kormánykerékről kapcsolható leggyakrabban használt információs funkciók távvezérlő amely a korszerű vadászrepülőgépek HOTAS (Hands On Throttle And Stick –Kezed a Gázkaron És a Botkormányon) kialakításának egyes elemeit tartalmazza,

- Sebességrögzítő (Tempomat) hasonló elven működik mint a repülőgépek tolóerő vezérlő automatája,

- A motorok nagy hőterhelésű anyagai (titán ötvözetek, kerámiák), és a gyártási technológiája, és a digitális vezérlőrendszer, valamint a turbófeltöltő,

- S végül nem utolsósorban már a régóta alkalmazott tárcsafék és az „alu felni” is a repülőgépiparból származott át a féktávolság valamint a rúgózott keréktömeg csökkentése érdekében.

above: NoHigher! The Volvo "Amazon"

above: MedRes! Volvo 122 'Amazon' 1961 by Dan Palatnik   below: NoHigh! crosssection
Ahogy a repülőgépeknél úgy a Volvo formatervezési filozófiája a gépjárműveknél is érvényesül, mint hogy; -„A jó design nem csupán a szép megjelenésen múlik. Ugyanilyen fontos, hogy könnyen érthető és használható legyen a termék. Ami nem célszerű, az nem lehet szép sem.”. - Ilyesmit mondott Alekszandr Szergejevics Jakovlev, híres szovjet repülőgéptervező a „Szárnyak, emberek” című könyvében is, -„Csak a szép repülőgép lehet egyben jó is”. Hasonló elvek jutnak érvényre az ergonómiában is. Vannak helyek, ahol –talán nem is tudjuk miért –már az első pillanatban jól érezzük magunkat. Hogy mi a titok nyitja? Az emberközpontú környezet. A Volvo utastere ezért mindenben az embert szolgálja- az ergonómiai szempontok szerint tervezett vezetői környezettől a tágas levegős elrendezésen át a számtalan kis figyelmesség –hogy az utasok hosszú autózás után is frissen kipihenten érjenek célba. Így élvezni lehet a skandináv design mindenre kiterjedő figyelmét.
A legapróbb részletekig átgondolt kabin valódi életteret biztosít így mindenben az embert szolgálja. Akárcsak az élvezetes repülés, úgy a vezetési élmény is fontos a Volvo-nál; Mintha csak saját otthonunkban lennénk –megbízható és biztonságos, megnyugtató és kiszámítható. Ugyanakkor izgalmas és élettől duzzadó. A Volvo-k vezetése páratlan élményt ígér, tökéletes összhangot, kényelmes futást, mindig megbízható viselkedést.

 Az European NCAP (New Car Assessment Programme- Európai Új Autó Károsodásmegállapító Program) crash (ütközési-törés) teszt 5 csillagos kategóriájában vannak.
A Volvo biztonság fokozó innovációiról csak röviden; 1927 óta mintegy 75 fajta fék biztonsági fejlesztés volt, ezeken felül még számtalan újítást vezettek be az autóiparba ami ma teljesen megszokott, közülük néhány; -1940, biztonsági karosszéria, -1944, réteges szélvédő üveg, -1956, szélvédő mosó, -1959, három pontos biztonsági öv, -1960, párnázott műszerfal, -1966, hátsó elektromos ablakfűtés, elöl-hátul tárcsafék,  -1967, hátsó biztonsági öv, -1972, vészvillogó, -1973, oldalütközés elleni védelem, összenyomódó kormányoszlop, -1974, üzemanyag tank biztonságos elhelyezése, -1982, hátsó ködlámpa, széles látószögű visszapillantó tükör, 1985, elektronikus meghajtás vezérlés,  -1986, féklámpa a hátsó ablakon, -1987, légzsák, -1990, hátsó középső ülésbe integrált gyerekülés, -1991, függöny légzsák (SIPS-Side Impact Protection System), -1992, utasoldali légzsák, -1998, IC -(Inflatable Curtain) oldal függönylégzsák, és a mai egyéb biztonsági rendszerek., mint pl. vízlepergető üveg.

above: Volvo-Aero RM-25 Flygmotor; "a SAAB JAS-39 "Gripen"-t is a Volvo hajtja!"

Volvo SCC – (Safety Concept Car-Biztonsági Elképzeléses Autó) újításai a közeljövőben;
-újjnyomás vezérlés, -szívroham elkerülésére pánik-gomb, -szempozíció figyelő-figyelmeztető,
-közelítést érzékelő hátsó visszapillantó tükör, -fékezésfüggő villogó féklámpa, -hátra figyelő kamera, -hatékony fényszóró, éjjelátó, -ütközés figyelmeztető, -négy pontos biztonsági öv, -állítható geometriájú hátsó ülés, szolgálja majd a jövőbeni használók még teljesebb biztonságát.

     A közeljövőben rendszeresítésre kerülő a Svéd SAAB-BAE Systems (Svenska Aeroplan AktieBolaget, -British AErospace) Svéd Repülőgépgyártó Rt.- Linköping-i üzeme –által gyártott Batch-3 szériába tartozó Jakt Attack & Spaning (Vadász, Támadó, és FelderítőJAS-39 EBS-HU –(Export Basic Standart for HUngary) változatú (C/D változat bázisú) „Gripen” típusú többfeladatú vadászrepülőgép nagyot fog lendíteni a Magyar technikai kultúrán. Ezek a levegőben utántölthető megnövelt élettartamú és teherbírású, vadászrepülőgépek –amelyek hosszú távon megoldják szoros együttműködésben a NATO megfelelő erőivel, a magyar légtér védelmét –igen szoros kapcsolatban vannak a Volvo-val,.az RM12 (RM=Reamotor) hajtóművük, és a futómű rendszereik révén, melyet a Volvo Aero Corporation gyárt. -Így a „Gripen”-t is a Volvo hajtja. 

above: HiRes! Vahur's scan collect:  Hu. text: Volvo 440/460



Volvo Cars - Zhejiang Geely Holding Group

Az 1927-ben alapított svéd autógyártónak volt egy pár tulajdonosa az elmúlt évtizedekben: eredetileg a csapágyairól ismert SKF egyik leányvállalata volt, az 1930-as évektől a Volvo AB tulajdonába került, 1999-ben a Ford vette meg, 2010-ben pedig a kínai Geely lett a tulajdonosa. A kínaiak 1,8 milliárd dollárért vették meg a Volvót, 2015-ig pedig további 11 milliárd dollárt költenének a svéd autógyártóra. A Volvo relatíve kis autógyártó, évente közel 400 ezer autót értékesít, a márka legfontosabb piaca az Egyesült Államok, Svédország, Kína, Németország és Nagy-Britannia. Az új kínai tulajdonos nem sokat változtatott a cég működésén: a vállalat központja, a marketing és a központi adminisztráció, a legfontosabb autógyártó üzem (Göteborg), motor- és egyéb alkatrészgyárak még mindig Svédországban vannak, de a globális operációhoz csatlakozott egy új központ Sanghajban, ahol technológiai központot is létrehoztak. A gyártás elsősorban Svédországban történik, de a Volvonak van üzeme Belgiumban (Gent), Malajziában (Kuala Lumpur) és Kínában is (Chongqing), ahol most húznak fel egy újabb gyárat. Sokan attól tartottak, hogy a kínaiak beszállása után romlik majd az autók minősége, a potenciális vásárlók pedig elbizonytalanodnak, ez azonban nem jelentkezett tömegesen, sőt, a kínai tulajdonos olyan erősnek tartja a svéd márkát, hogy a Kínában készült kisebb Volvo-modelleket az USA-ban is nagy volumenben értékesítené.
Forrás: Index 2014.02.03.

Volvo Aero is a world leading brand and develops, manufactures and services components for aircraft engines and gas turbines. Volvo Aero collaborates with the leading companies in the aerospace industry, as well as operators and governments and considered as the best partner in selected segments. Volvo Aero has been committed to long-term relationships since 1930. 
aboveMedRes! Vahur's repro ORWO/Forte dia/slide photo copy from early 1980's:  Volvo FLYGMOTOR  also Courtesy FREE!
Az RM12-es létrehozásánál komoly módosításokat eszközöltek az alapként használt amerikai General Electric F404 jelzésű utánégetős sugárhajtóművön, melynek köszönhetően konstrukció még megbízhatóbbá és erősebbé vált. Azonban sem a GE, sem a Volvo nem elégedett meg az eredménnyel, az amerikai vállalat létrehozta és folyamatosan fejlesztgeti az F414 jelzésű erőforrást, azonban a svéd fél a marad az RM12-esnél és azt reszelgeti tovább. A tegnap bemutatott megoldásoknak köszönhetően (a megrendelő kívánságaitól függően) 2 és 15 százalék közötti teljesítmény-növekedést eredményeznek a korábban 80.5 kN tolóerejű svéd változaton. De mivel sikerült elérni ezt a növekedést?
  • Új digitális hajtómű-vezérlő rendszer (FADEC)
  • Új vagy módosított első fokozat a kisnyomású kompresszorhoz (az új gyártású alkatrész már blisk technológiával készül)a nagyobb átáramoltatható levegőáram eléréséhez
  • Új, ellenállóbb anyagból készült és még fejlettebb léghűtésű turbinafokozatok a nagyobb turbina előtti hőmérséklet eléréséhez. (Ezt a GE megoldásaiból emelték át a svéd mérnökök.)a Volvo közlése szerint bármely most repülő Gripenbe a sárkányszerkezet átalakítása nélkül beépíthetők. Henrik Runnemalm, a Volvo kutatás-fejlesztésért felelős vezetője elmondta, készen állnak a Svéd Légierő 220 Gripenjének izmosítására, melyet így az országhatáron belül el lehet végezni. Állítása szerint a Griff-flotta hajtóműveiben átlagosan 700-800 óra repült idő gyűlt össze, de a bennük maradt üzemidő ennek a négyszerese, tehát megéri elvégezni a létrehozott csomag beépítését, melynek kifejlesztését a Volvo Aero, a Saab, az FMV és a Svéd Légierő együttes munkája tette lehetővé.



above: MedResSAAB walladvert with #Kristen#Bell hollywood star actress

Egy volt Juci'bácsi által 2005-ben írt (julius 11.)Volvo-Ivanics promóciós AVIATOR MAGAZIN cikkből beemelve.

above: NoHigh! Volvo - 'Bertone' 1979 Sport

above: HiRes! My Daughter - Dorothy & Son -Andrew with our home pet the "Big White Terrible" Volvo 740GL 'Bertone' design

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

PzH 2000 Panzerhaubitze

028.) CsapatJelkulcs GAK Térképjelek tereptani ismeretek-I. - Topograph & Terrain study: map symbols MN/MH & W.P.

# Csapat # Jelkulcs   VSZ - GAK # Térképjelek, # tereptani-ismeretek -I. - Mil. # Topography maps & # Terrain-study maps: # MN # Okta...